Chicken,soup,with,a,bread,and,garlic,on,the,wooden

במיוחד בימים אלו, כל מה שצריך כדי להבריא, מרק עוף ולמה הוא כל כך בריא?

הוא מוכר בעולם כולו כ"פניצילין היהודי", וכמעט ואין עוררין על יתרונותיו וסגולותיו בשיפור ההרגשה כשאנחנו חולים. מהם המרכיבים במרק העוף שגורמים לנו להרגיש טוב יותר ועד כמה זה באמת מדעי?
מרק העוף היהודי מוכר בעולם הרפואה כאחת מ״תרופות הסבתא״ היעילות ביותר לטיפול בשפעת ובהצטננות. יש הקוראים לו ״הפניצילין היהודי״ שפועל כנגד השפעת ויעיל מאוד גם נגד זיהומים שונים בדרכי הנשימה. אבל מה הופך את מתכון מרק העוף היהודי לכל כך בריא?
מחקרים לאורך השנים בדקו מתכונים רבים של מרק העוף היהודי וקבעו מעל לכל ספק שיש בסיס מדעי מובהק לכך שהמרק נלחם ביעילות כנגד מחלות של דרכי הנשימה העליונות הנגרמות על ידי וירוסים ופתוגנים שונים.
נשאלת השאלה כיצד מרכיבי המרק מסוגלים לעצור את התפתחות הצינון לסייע למערכת החיסון להתמודד טוב יותר עם זיהומים בדרכי הנשימה?
אחד היתרונות הבולטים של מרק העוף היהודי הוא השילוב של בישול העוף ביחד עם הירקות ועשבי התבלין. למרות האמירה המוכרת ״שכל הוויטמינים והיתרונות התזונתיים של הירקות נהרסים בעת חימום״, זה לא נכון. יש אפילו כאלו שהספיגה שלהם משתפרת כאשר הם עובדים חימום/בישול כמו במרק. כך למשל, ויטמין A נספג יותר טוב בגוף כאשר הוא עובר בישול. יתרון נוסף של המרק הוא העובדה שחלק גדול מהמינרלים עוברים מן הירקות לנוזלי המרק ואז גם מי שלא חובב ירקות יכול להנות מהרבה ערכים תזונתיים אפילו בעת שתיית המרק הצח בלבד
היתרונות של כל אחד ממרכיבי המרק:
עוף
כדי ליהנות מיתרונות הבריאותיים הטמונים במרק העוף, קודם כל צריך שיהיה עוף במרק. עוף מכיל חומצת אמינו בשם ציסטאין, המשתחררת לנוזלי המרק בעת בישול.
חומצת אמינו זו דומה לתרופה אצטילציסטאין (acetylcysteine). תרופה זו נרשמת לחולים עם ברונכיטיס על ידי רופאים מכיוון שהיא מפרקת חלבונים הנמצאים ברירית והשוקעים בריאות.
בנוסף לכך, מדובר בחומר המעודד כיח והיפטרות מעודפי ליחה. מכאן, שמי שרוצה להנות מיתרונותיו הבריאותיים של המרק, חשוב שיבשל את המרק עם העוף ולא רק ישתמש באבקות ״בטעם עוף״ או בחומרי טעם אחרים.
בנוסף לכך, כאשר אוכלים את העוף ביחד עם המרק הוא מספק כמות גבוהה של חלבון שיכול להוות את המרכיב המרכזי של הארוחה.
גזר
למרות המתיקות המורגשת של הגזר המבושל בהשוואה לגרסתו הטרייה, ערכו הקלורי דווקא לא גבוה (35 קלוריות ל-100 גרם מבושל) ואף כמות הסוכר בו נמוכה (3.43 גרם בלבד ל-100 גרם מבושל).
יתרון תזונתי בולט של הגזר המבושל הוא התכולה הגבוהה של חומר בשם בטא-קרוטאן שהופך בגופינו לויטמין A והוא חשוב מאד לתפקוד מערכת החיסון.
יעילות הספיגה של הבטא-קרוטאן משתפרת בעשרות אחוזים כאשר הוא עובר בישול וזהו אחד מהיתרונות הבולטים של הגזר במרק. בנוסף לכך הגזר המבושל מספק את מינרל הזרחן וסיבים תזונתיים.
תפוח אדמה
תפוח אדמה מספק למרק פחמימות ומינרלים חיוניים. המינרל הבולט שנמצא בתפוח האדמה הוא האשלגן החשוב מאד לתפקוד הלב. תפוח האדמה מספק גם מעט מגנזיום, סידן וזרחן. הפחמימות שבתפוח האדמה יכולות לספק את ההשלמה לעוף על מנת ליצור מנה מאוזנת של ארוחה מלאה (חלבון ופחמימה) והכל בקערת מרק אחת.
בצל
למרות שבדרך כלל הכמות שלו יחסית קטנה ביחס לשאר הירקות, הטעם של הבצל דומיננטי והוא תורם הרבה לטעם האופייני של מרק העוף היהודי. הבצל מספק למרק מינרלים כמו מגנזיום, זרחן ואשלגן. הזהבת הבצל במעט שמן בתחילת הבישול מחזקת את טעמו ומעניקה קשת רחבה של טעמים למרק כולו.
סלרי
הסלרי משתלב במרק עם הגבעולים והעלים. הוא מעניק טעם נהדר ותורם מרכיבים תזונתיים חיוניים. הסלרי דל במיוחד בקלוריות ותורם אשלגן וסיבים תזונתיים למרק.
פטרוזיליה
הפטרוזיליה נחשבת לאחד מעשבי התיבול הירוקים שמשתלבת נהדר גם במנות טריות וגם במבושלות. הפטרוזיליה מעניקה למרק טעם עשיר ומספקת סיבים תזונתיים וכמות גבוהה מאוד אשלגן (499 מ״ג ב-100 גרם מבושל) והיא עשירה במיוחד ויטמין K החיוני לתפקוד אברים רבים בגוף, לבניית העצמות ותפקודי קרישת הדם (מעל 1600 מ״ג בכמות של 100 גרם מבושל).
כאמור, ניתן לומר על קערת מרק העוף היהודי ש"השלם גדול מחלקיו" והמתכון המנצח הוא זה שטעים לכם ומסייע לגופכם להתחזק ולהילחם חדירה של וירוסים ופתוגנים. חשוב במיוחד בימי החורף הקרים אבל אפשר להנות ממנו כל השנה.
ובנימה אישית, את המתכון של מרק העוף אפשר להכין במגוון רב של צורות בשילוב עם מרכיבים נוספים המעניקים טעם מגוון ותוספת ערכים תזונתיים.
השילוב הבסיסי של העוף והירקות עם עשבי התיבול הוא הכוח המרפא של המרק ולכן גם אם המתכון שלכם מעט שונה, הקפידו על 3 המרכיבים הללו לטעם עשיר וחיזוק מערכת החיסון.
שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים