20210513_205608_0000

לאור המצב הבטחוני שאלנו את שטרני אלמליח
יועצת חינוכית, מטפלת cbt- טיפול קוגניטיבי התנהגותי מה הדרך לזהות אם הילד שלנו נמצא בחרדה

איך מזהים חרדה אצל ילדים?

חרדה אצל ילדים יכולה להיראות בכל מיני צורות, למשל:  קוצר נשימה, ילד שמגיב בקיפאון, לא מתפקד, יכול להיות הסתגרות, יכול לבוא בהימנעות,הוא נמנע מלעשות פעולות שכל ילד נורמטיבי כן עושה, ילד שמפחד לצאת מהבית, או שומע קול שדומה לאזעקה.
ילדים יכולים לפתח גם לאחר המקרה, הרבה פעמים ילדים פתחים פחדים שמזכירים את האזעקות , כשילד ישמע את הסירנה של האמבולנס הוא יפחד, גם לאחר המאורעות כשהשגרה היא בסדר הוא עדיין יפחד שמא יצא לבחוץ ויתפוס אותו אזעקה.
גם ילד שמסרב לאכול ולשתות, משהו שהוא לא אופייני לו, עצבות, עצבים, חוסר מצב רוח, חוסר שינה, קושי להירדם, מתעורר מחלומות, כאבי ראש ובטן, קשיי ריכוז , ילד כשהוא בחרדה קשה לו להתרכז. רעד בגוף תחושה של מחנק, דופק מואץ, יפחד ללכת לטיולים או ללכת לחברים, ילד ששואל הרבה שאלות על העתיד.

מתי החרדה הופכת לבעיה שמצריכה טיפול?

מתי שרואים שקשה לו ורואים בעייה בתפקוד היומיומי  של הילד, שזה מופיע לאורך תקופה מסויימת וגם כשהוא מתחיל לדאוג מכל מיני דברים ונמנע מהם, שהוא לא רוצה להגיע לבית הספר הוא רוצה להיות ליד ההורים שלו בכדי להרגיש בטוח.
כשהילד לא אוכל ויש שינוי תזונתי, ילד שמפסיק לאכול מאכלים שהוא מאוד אוהב/ ירידה במשקל.

מה השיטה הטובה ביותר להרגיע ילד בזמן התקף חרדה?

זאת לא שיטה אחת, יש כמה דברים, להראות לילד שהוא לא לבד שאנחנו פה איתו, אם נראה שיש לו קוצר נשימתי נלמד אותו טכניקות של נשימות, לעודד תוך כדי- אני איתך , לגרום לו לעשות כל מיני פעולות, לך תראה מה קורה עם אחיך, לך תשתה מים, העשיה והפעולה היא מרגיעה.
לשאול אותו כל מיני שאלות שקשורות לבית הספר, כשהילד מתחיל בפעולה המוח נרגע, בזמן החרדה, המקום הריגשי במוח עובד בעוצמה,
אם הילד עבר אירוע טראומתי נבקש ממנו לספר מתי האירוע הסתיים, אם הוא מספר לדוגמה שקרה משהו, האיש נפל והגיעה המשטרה ואז זהו נגמר- אז כאן בעצם אנחנו עוזרים לו להשתחרר, הסיפור נגמר והוא לא יחיה עם זה כל כך הרבה זמן.

 

איזה טיפים היית נותנת להורים בכדי לזהות ולהתמודד עם חרדה בפרט בימים האלה?

כרגע אנחנו נמצאים באירועים של אחד אחרי השני אם ילד נמצא בפחד ראשית לחבק אותו, החיבוק נותן ביטחון, המגע באופן כללי מאוד עוזר.
להגיד משפטים שמחזקים, השם איתנו מחזק אותנו,לקרוא פרק תהילים ולא לשדר לילד פחד כמה שפחות ועד כמה שאנחנו מסוגלים.
לשדר לילד חוסן וביטחון זה מרגיע אותם והם ירגישו את זה , מוזיקה שמחה מאוד עוזרת.
להימנע מחדשות זה מאוד מגביר את החרדה , כן לספר לו מה קורה אבל לא יותר מידי , לילד אין יכולות להתמודד עם כל המידע הזה, שלא תהיה לו אווירה של מלחמה.
יש את הטיפול של ה cbt שזה מאוד מואוד עוזר
כרגע אנחנו נמצאים באירועים שלאחד אחרי השני, מעבר לנשימות אפשר ללמד אותו לעשות פעילות גופנית שזה מרגיע, פעילות של מחשבות חיוביות שזה מבטל את המחשבות החרדיות, לחשוף אותו לאט לאט ממה שהוא מפחד ממנו

לייעוץ מוזמנות לפנות לשטרני בדף האינסטגרם 

 

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים