ציפורים סוכות

שנה החדשה, זמן לשנות הרגלים ישנים

כל שנה מחדש אתם מבטיחים לעצמכם להתחיל דיאטה, לעשות כושר או להפסיק להתלונן? השנה אספנו כמה עצות ברוח ה-NLP שיעזרו לכם להציב מטרות בצורה נכונה, והפעם גם להגשים אותן, הכל מתחיל בראש

שנה חדשה בפתח. אפשר להרגיש באוויר ריח של התחדשות, רעננות והזדמנות לדף חדש. חלקנו ננצל את ההזדמנות להצבת יעדים ומטרות לקראת השנה הבאה. חלקנו למודי ניסיון מר, ויודעים מפעמים קודמות שאחרי פרק זמן קצר אנחנו מגלים שאנחנו ללא ממש בכיוון, היעד נראה רחוק, ההתלהבות והמחויבות מתחילים לדהות, ואותם מחליפים אכזבה וייאוש. לא הפעם.

כדי להצליח לעשות את זה אחרת השנה, כדאי שתכירו קצת יותר טוב את שיטת ה-NLP (Neuro Linguistics Programing). מדובר בשיטה המציעה מגוון טכניקות ומיומנויות פסיכולוגיות שמטרתן יצירת השפעה ושינוי במחשבות, רגשות והתנהגויות ודרך זה שינוי של הרגלים, דפוסים ואוטומטים (Programming) ורתימתם להשגת תוצאות רצויות. ב-NLP יש מספר הנחות יסוד שמאפשרות לשנות את נקודת המבט שלנו על סיטואציות, וכך לצאת מתקיעות. אז הנה 7 עצות ברוח ה-NLP שיעזרו לכם להציב מטרות בצורה נכונה, והפעם, גם להגשים אותן.

תתחילו בקטן: אחד המפתחות להטמעה של הרגלים חדשים, הוא הדרגתיות. אם עד היום אתם לא מתאמנים כלל, אל תציבו יעד של 5 פעמים בשבוע. התחילו מפעם-פעמיים בשבוע, ועלו בהדרגה. ביעדים קטנים יותר קל לעמוד, וההצלחה נותנת דלק להמשך הדרך.

התמקדו בהרגל אחד בכל פעם: אל תנסו בו זמנית לעשות מהפך ולשנות את כל ההרגלים מקצה לקצה. בחרו הרגל אחד והתחילו בו. אחת מהנחות היסוד של ה-NLP אומרת "המרכיב הגמיש ביותר במערכת הוא הזרז שלה לשינוי". זאת אומרת, בחרו את הדבר שהכי קל לכם לשנות והתחילו בו. למשל, אם להתאמן פעמיים בשבוע נשמע לכם קשה כרגע, אבל להוסיף שני ירקות ביום נשמע לכם פשוט – התחילו בירקות. זה יניע את התהליך, ומשם יהיה לכם קל להוסיף דברים נוספים.

3. התחייבו: כל אחד והדרך שלו להתחייב לשינוי. יש מי שיצהיר בפני המשפחה והחברים, יש מי שיכתוב על כך פוסט בפייסבוק, ויש מי שיעדיף דווקא להשאיר את ההחלטה בינו לבין עצמו. גם אם אתם מהסוג האחרון, התחייבו בפני עצמכם. תוכלו למשל לכתוב על פתק מה אתם מחליטים לעשות, ולשים את הפתק בארנק, או לתלות על המראה.

4. התאימו את הסביבה לשינוי: ערכו את כל ההכנות הנדרשות כדי שתוכלו להתחיל בהרגל החדש. למשל קניות ובישולים, רכישת נעלי ספורט, פינוי זמן. אם צריך, פנו לסביבתם הקרובה ובקשו עזרה בהתארגנות. במידת הצורך פנו לאיש מקצוע שינחה אתכם וילווה אתכם לאורך הדרך.

5. ותרו על ביקורת והלקאה עצמית: מעידות לאורך הדרך הן נורמליות לגמרי, ומהוות חלק משינוי. טעות נפוצה, וכנראה גם טבע אנושי, היא להכליל ממעידה אחת להכול. למשל, אפשר לחשוב "איבדתי שליטה ואכלתי את כל העוגה, אז אני חלשה, אין לי יכולת לעמוד מול פיתויים, ואין לי סיכוי לשנות הרגלים אי פעם".

המחשבה הזו ממש מייאשת. גם אם היא עולה, תוכלו לומר מיד אחריה: "לא הצלחתי הפעם. זה מבאס ומאכזב, אבל בוא נראה מה אפשר ללמוד מכך כדי להצליח בפעם הבאה". השתמשו במעידות כדי ללמוד מהן, הן חלק חשוב מהדרך. גם ב-NLP אומרים: "כל התוצאות הן הישגים. אין כשלון, יש רק משוב ולמידה". כלומר, המעידות חשובות כדי שתלמדו מהן.

6. שבחו את עצמכם על הצלחות: אחת מהנחות היסוד של ה-NLP אומרת: "האנרגיה זורמת לכיוון שבו תשומת הלב מתמקדת". אז התמקדו בהצלחות. תוכלו לנהל יומן הצלחות ולתעד בו את ההישגים הקטנים היומיומיים. אפשר גם לתכנן פרסים בנקודות ציון לאורך הדרך.

7. ממטרה לתוצאה: כלי נוסף ובסיסי מתייחס ליצירת תמונה ברורה של עצמכם אחרי שהשינוי כבר הושג (outcome). את התמונה הזו תוכלו לראות לנגד עינכם לאורך הדרך. על פי ה-NLP, המוח אינו יודע להבחין בין מציאות ממשית לבין דמיון. ברגע שיוצרים את חווית ה-Outcome בדמיון, מתחזקת הוודאות שתתממש במציאות. תוכלו לכתוב את התוצאה הרצויה שלכם, ולקרוא מדי יום.

הנה כמה כללים שמומלץ להקפיד עליהם ביצירת התמונה שלכם: מומלץ לכתוב שפה חיובית, כלומר כתבו מה כן קורה שם, במקום מה לא קורה. בכתיבה היו מפורטים ומדויקים, והשתמשו בכל החושים לתיאור החוויה שלכם אחרי השינוי: מה אתם רואים, שומעים, מרגישים וכדומה. ודאו שהתוצאה הרצויה היא בשליטתכם הבלעדית, ואינה תלויה באחרים. בדקו שאתם אכן רוצים בתוצאה הזו, שהיא מלהיבה אתכם, ושאין לכם מה להפסיד כשתתממש. אל תשכחו לציין איך תדעו שהשגתם את התוצאה.

זכרו, השמים הם רק קו ההתחלה. לעולם אינכם יודעים עד כמה רחוק שינוי יכול להגיע

 

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים