Fb324f76 4bc2 40cd Abc2 A4dcaa8e3a18

נשי אישי עם דריה מעוז / עיתונאית וסופרת

יום האישה הבינלאומי מביא איתו יוזמות נחמדות של נשים בלבד, בראיונות אישיים בדקנו האם המציאות של שכר הנשים מאוזן מגדרית, ואיפה אנחנו פוגשות נשים בתפקידים בכירים והאם הן מרוצות או שצריך עדיין לבצע בלימת חירום ולחשב מסלול מחדש // ראיון אישינשי
דריה מעוז, נשואה ואם לשני בנים מתוקים בני 11 ו-14, גרה במוצא. דוקטור לאנתרופולוגיה ומרצה בכירה במכללה האקדמית הדסה, עיתונאית וסופרת. תחומי המחקר, ההוראה והכתיבה שלי הם זוגיות והורות. פרסמתי עד כה תשעה ספרים, מהם שלושה ספרי עיון וששה רומנים. האחרון שבהם הוא מותחן פסיכולוגי אפל בשם חתול שחור, שיצא בקיץ האחרון בהוצאת כתר.
איך הגעת לתפקיד?
קשה לשלב קריירה ומשפחה, אבל אני הקדמתי את הקריירה והקמתי משפחה בגיל מאוחר. עשיתי מהלך הפוך – קודם סיימתי דוקטורט וקיבלתי משרה קבועה, ורק אחר כך נישאתי והבאתי ילדים. כך שהיום יותר קל לי לג'נגל בין כל כובעיי.
מה יש לך להגיד על תפקידים בכירים לנשים בארץ?
עדיין אין מספיק נשים בתפקידים בכירים בארץ, ויש לכך סיבות רבות. דעות קדומות, אפליה ועוד. אבל חלק מכך נובע מהנשים עצמן. סדר העדיפויות שלנו שונה משל רוב הגברים. רבות מאתנו לא רוצות להשתעבד לעבודה ולקריירה על חשבון המשפחה. השבוע פגשתי אישה שסיפרה לי שעזבה את לימודי הרפואה כדי לעבור ללימודי רפואת שיניים. הבעתי פליאה, כי בדרך כלל התהליך הוא הפוך (מקצוע הרפואה נחשב ליוקרתי בהרבה), והיא הסבירה לי שלו הייתה נעשית רופאה, קרוב לוודאי שהיתה מזניחה את משפחתה, ואולי אפילו מתגרשת.
האם החברה הישראלית נותנת מקום להתקדם לתפקידים שווים בדרג הגבוה לנשים בארץ? 
במקומות עבודה רבים קיימת "תקרת זכוכית", כלומר מחסום שעוצר נשים מלעלות בשלבי הסולם החברתי. בחלק מהמקצועות יש אמנם אפשרות לנשים להתקדם, אבל היסטורית, תפקידים שנכנסו אליהם נשים בכמויות גדולות, גם לדרגות הגבוהות, תויגו עם הזמן כ"מקצועות נשיים", איבדו את יוקרתם, ובמקביל המשכורות והתנאים בהם הורעו. כך למשל במקצועות החשובים של הוראה, אחיות, עבודה סוציאלית וטיפול בילדים ובקשישים. אלה מקצועות חיוניים שיש להחזיר להם את היוקרה. שימו לב גם לתהליך הפוך – מקצועות שנחשבו פעם "נשיים", ומכאן גם נחותים, כמו בישול וספרות, הפכו ליוקרתיים יותר כשהתחילו להיכנס אליהם גברים. גם הטרמינולוגיה השתנתה. לא עוד "מבשלת" או "טבחית", אלא "שף", ולא עוד "ספרית", אלא "מעצב שיער".
מה יש לך להגיד על פערי השכר ב2022 , גברים מול נשים?
פערי השכר בין נשים לגברים הם גבוהים ובלתי מוצדקים ועומדים כיום על יותר מ30 אחוז. השינוי לאורך השנים הוא קטן ולא מספק, ויש לטפל בכך בהקדם.
איך אנחנו כנשים יכולות לקדם את עצמינו והחברה?
על משקל הקריאה "פועלי כל העולם – התאחדו", אני מציעה את הסלוגן "נשות כל העולם – התאחדו!". אני מאמינה שרק בשיתוף פעולה בינינו, הנשים – בעשייה, בנטוורקינג וגם במאבק, נקדם את עצמנו.
על מה את לא מוותרת ביומיום שלך?
כל יום אני חייבת להסניף את הילדים שלי, לדבר או להיפגש עם חברה טובה, ואם אפשר – גם שנ"צ.
הבוקר שלך מתחיל עם ….
קפה ושוקולד מריר ואז הסעות לבתי הספר.
מה זה בשבילך חברה טובה?
אישה שאני רוצה בטובתה כמו שהיא רוצה בטובתי, שיש בינינו תמיכה הדדית, אמפתיה והבנה, ושאני יכולה לספר לה (כמעט) הכל.
אישה היא….
לא גבר ולא ההיפוך שלו.
שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים