Not To Be Used Without Photographer's Written Permission. All Rights Reserved.

נשים: חיות יותר, למה זה קורה?

מכאב גרון ועד דיכאון – מדוע נשים סובלות מיותר בעיות בריאות אך נהנות מתוחלת חיים ארוכה יותר? לרגל יום האישה, יצאנו לבדוק
תוחלת החיים של נשים גבוהה יותר
העובדה הזאת ידועה זה עשרות שנים, והיא הוכחה בכל העולם: נשים נוטות להאריך ימים יותר מגברים. לפי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), תוחלת החיים הממוצעת של נשים בארצות הברית היא 81 שנים, ושל גברים – 76 שנים. לפי הלשכה האמריקאית למפקד האוכלוסין, הפער באריכות הימים בין נשים לגברים יימשך, ועד שנת 2060 נשים צפויות להגיע לגיל ממוצע של 87.3 שנים, לעומת 83.9 שנים לגברים.
את הסיבה לפער הזה תולים מומחים בעולם בסיבות ביולוגיות והתנהגותיות. מההיבט הביולוגי מככב המצב ההורמונלי. לפי מחקר שפורסם בכתב העת Biology of Sex Differences בשנת 2017, נשים מוגנות מפני מחלות לב וכלי דם בזכות הרמות הגבוהות של אסטרוגן בגופן עד הגיען לגיל המעבר. לעומת זאת, רמות גבוהות של טסטוסטרון אצל גברים נקשרו לסיכון מוגבר למחלות מסוימות כמו סרטן הערמונית. בנוסף, הטסטוסטרון נוטה להעלות את הכולסטרול הרע (LDL) ולהוריד את הכולסטרול הטוב (HDL), עובדה שחושפת גברים לסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם.
ומההיבט ההתנהגותי, מחקר מ־2011 שפורסם בכתב העת Hormones and Behavior ונערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת דיוק, מצא שרמות גבוהות של טסטוסטרון קשורות לתוקפנות ולהתנהגויות מסוכנות שעלולות לקצר את חייו של הגבר. בנוסף, גברים נוטים יותר לעשן, לשתות יתר על המידה ולסבול מעודף משקל. והם גם נוטים פחות לפנות לרופא כשהם חשים ברע ומבצעים פחות בדיקות מניעתיות, מה שמחבל בסיכויים שלהם לטפל בזמן במחלות שונות לעומת נשים.
נשים סובלות יותר מכאב כרוני
כאב הוא תחושה סובייקטיבית. כל אדם חווה אחרת תחושת כאב, ולכן בניסויים מתקשים החוקרים לקבוע אם מידת הכאב של אדם מסוים (אישה או גבר) גבוהה יותר מזו של אדם אחר. עם זאת, מחקרים רבים הראו שנשים נטו לדרג גבוה יותר את תחושת הכאב שלהן לעומת גברים, אבל השוני אינו מסתכם רק בתחושת הכאב אלא גם ביחס הסביבה לשני המינים על התלונה. כך לדוגמה, מחקר שפורסם ב־2021 בכתב העת Journal of Pain, מצביע על כך שכאשר גברים ונשים מבטאים את אותה עוצמת כאב, הנטייה החברתית היא לראות בכאב של נשים כפחות אקוטי ממה שהן מדווחות ותוך הישענות על סטריאוטיפים נשיים (למשל: נשים עוברות לידה, לכן הסבילות שלהן לכאב גבוהה יותר).
מדוע גברים ונשים חווים כאב בעוצמות שונות? הסיבה לכך עדיין אינה ידועה, אך לפי אחד ההסברים, לנשים צפיפות עצבים גדולה יותר מאשר לגברים, מה שעלול לגרום להן לחוש כאב חזק יותר. בנוסף, התנודות ההורמונליות אצל נשים עשויות להגביר את תפיסת הכאב של הגוף. למשל, כשרמות האסטרוגן נמוכות במהלך המחזור החודשי או לאחר גיל המעבר, פעילות קולטני הכאב מוגברת – מה שמחריף את הרגישות לכאב.
לנשים יש גם סיכון גבוה יותר לחלות במחלות כרוניות הגורמות לכאבים, בייחוד במהלך שנות הפוריות שלהן, ולכן הן מדווחות על כאב בתדירות גבוהה יותר מאשר גברים. בנוסף, רמת המודעות של נשים לרגשותיהן ולתחושותיהן גבוהה יותר לעומת גברים ומאפשרת להן להבחין בכאב.
שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים