צילום: shutterstock

וזה כל הסיפור…

אם גם אתם רוצים להטעים את חווית הקריאה לילדכם, ולהעניק לו את ההנאה המוכרת של ימי ילדותכם, הכתבה הזו תגלה לכם כיצד לעשות זאת באופן מיטבי, ולהפוך את ילדכם ל'קורא הצעיר'. והבשורה: זה לא סיפור דמיוני! 

הבה וננסה לשחזר את ימי ילדותנו העליזים ונזכר: מה היינו עושים פעם בשעות אחר הצהריים הארוכות כשהגשם נקש על חלוננו ולא אפשר לנו לצאת ולהוכיח לחבר'ה את כישורי הספורט שלנו? מה העסיק אותנו וגרם לנו לחוות שעה של חוויה נינוחה?

נכון, ספר טוב!

טרם עידן המחשב והדיגיטל היה לנו הספר ידיד קרוב ואהוב. הוא סיפק לנו הווי, אושר וקורת רוח.

לא מעט מאיתנו זוכרים את הגיבורים של ימי ילדותם, לא, לא היו אלו גיבורים מהסרטים או מהסדרות הידועות, היו אלו דמויות צבעוניות שיצאו מתוך הספרים והסעירו אותנו בימים ובלילות.

הספרים היוו לנו כר פורה לשעות של תעסוקה, מוסר השכל ותום של ילדות.

השנים שחלפו שינו את המפה הספרותית. אם נשאל היום נער או נערה איזה ספר קראו לאחרונה, ולא למטרה לימודית, הם יביטו עלינו בתימהון ויורידו מיד את המבט למכשיר שבידיהם, בשביל לא להחמיץ את הבדיחה האחרונה שנרשמה בקבוצה.

גם הילדים הצעירים לא מספיק מתחברים לספרים ומחפשים יותר את הצבעוני, הקופצני והמהיר, שיעשה להם 'אקשן', ישיר, יספר, ידבר, ואפילו יחשוב במקומם…

אז לפני שנסחף לעולם של דיגיטל, כדאי שנשים לב להרגלי הקריאה של ילדינו הצעירים.

לפנינו מספר טיפים חשובים שיסייעו לנו להנחיל הרגלי קריאה לילדינו:

  • חוויה שבשגרה

מחקרים מראים כי קריאה משותפת עם הילדים משפיעה לטובה על יכולות הקריאה, פיתוח אוצר המילים, יכולות הביטוי והיצירתיות של הילד. ברגע שאתם הופכים את ההקראה להרגל, כבר מגיל צעיר מאד, כחלק מתהליך ההתפתחות וההתבגרות, ילדכם ייהנה ויאהב את הרגעים האלה ויצפה לרגע שבו הוא כבר יוכל לקרוא לבד.

  • הבחירה הראשונה

כשהילד גדל ניתן ללכת איתו לספריה או לחנות ספרים ולגרום לו לחוויה של בחירת הספר ורכישתו. כך תגרמו לילד לשייך את חנות הספרים או הספרייה לאטרקציה מהנה ממש.

  • ספריה ביתית

מלאו את הבית בספרים, בכל פינה אפשרית ומתאימה, כך שהילד יהיה חשוף כמה שיותר לחומרי קריאה בהתאם לגילו.

  • הווי משפחתי

קריאה משותפת של כל בני המשפחה יכולה לגבש ולקרב בין הלבבות של כולם, ניתן לבחור בכל פעם ספר המוסכם על כולם ובכל פעם מישהו אחר יקריא ממנו קטע קצר מעין סיפור בהמשכים, שאתם מחליטים על אורכו, בזמן ובשעה שאתם קובעים בכל יום או פעם בשבוע. כאשר הילד ייראה את המבוגרים קוראים, הוא יתמלא מוטיבציה לעשות זאת גם.

  • קורא הכל

 עודדו את הילד לקרוא תפריטים, שלטי חוצות, הוראות משחק, תחזיות מזג אוויר, לוחות זמנים של רכבת ועוד. זה יגרום להם להתחבר לאות הכתובה ולא לברוח למשחק במחשב.

  • סימן קריאה

שימו לב לקריאה של הילדים, אם יש טעויות בדקדוק או בהגייה, בסימני הפיסוק או באִינְטוֹנַצְיָה, תקנו אותם בעדינות ועודדו אותם לקרוא בקול רם בכדי שתוכלו לתקנם עד שיקראו מצוין. אבל אל תשכחו להקפיד לפרגן להם על המאמץ וההתקדמות לאורך כל הדרך, פשוט הפגינו התלהבות מיכולות הקריאה של הילד.

שנותיו הראשונות של הילד הן משמעותיות בעיצוב האישיות שלו. הקפדה על פיתוח הרגלים, כישורים, תחומי עניין ומגוון יכולות קוגניטיביות, פיזיות ורגשיות בגיל צעיר, יכולה לתרום להתפתחות בריאה ומאושרת של הילד באופן משמעותי.

אנשי מקצוע רבים העוסקים בחינוך מציינים כי הקפדה על פיתוח הרגלים, כישורים, תחומי עניין ומגוון יכולות קוגניטיביות, פיזיות ורגשיות בגיל צעיר, יכולה לתרום להתפתחות בריאה ומאושרת של הילד באופן משמעותי.

תפקידנו כהורים ומורים הוא לעודד ולשפר את הרגלי הקריאה של הילדים בגיל צעיר, אם אנו רוצים שהם יגדלו להיות אנשים חושבים, סקרנים, יצירתיים, שופעים רעיונות וידע, אסוציאטיביים ועם אוצר מילים גבוה ורחב.

כמובן, קריאת ספרים צריכה להיות משולבת עם ערכים חינוכיים שעולים בקנה אחד עם הערכים אותם אתם מעוניינים להנחיל לילדכם.

אז תתחילו לעשות מזה סיפור…

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים