01 400 7778 7158 07 7 20 01tlc Ig Story 1080x1920px.jpg

השבוע עוברים לשעון קיץ. כך זה ישפיע על הגוף שלכם

שעון הקיץ הולך ומתקרב, ומשפיע גם על השעון הביולוגי שמתקתק בגוף של כל אחד מאיתנו. כך המעבר הזה עומד להשפיע על השינה שלכם, וגם: הדרכים להתכונן למעבר חלק יותר

לכל אדם יש שעון ביולוגי המשמש כמנגנון מווסת ומתזמן של חלק משמעותי מהתפקוד של הגוף לאורך היממה, דרך קביעת הקצב של תהליכי הפרשת הורמונים המשפיעים על תהליכים ביוכימיים, פיזיולוגיים ונפשיים. השעון הביולוגי חופף את המחזוריות של היממה, ומושפע מהשינויים בין האור לחושך. ככל שהמחזור של השעון הביולוגי תואם ליממה – כך התפקוד שלנו טוב יותר.

האדם המערבי הרבה פעמים מנותק מהטבע. הוא חי בחדרים סגורים וממוזגים ולא ממש מחובר לעונות השנה ושעות האור ביממה. למרות זאת, הריתמוסים הפנימיים של השעון הביולוגי מסונכרנים עם היום והלילה – חושך ואור – והגוף יפריש מלטונין (הורמון המעודד שינה) כשהחושך יגיע, והפרשה זו תתעצם בהמשך כדי לאפשר שינה טובה ועמוקה יותר. השעון הביולוגי הפנימי שלנו הוא מנגנון מורכב מאוד שמסנכרן המון פעילויות שקורות בגוף בו זמנית בלי שנרגיש כמו: הפרשת הורמונים, ויסות לחץ דם, שינויים בקצב הלב ועוד.

אורח החיים הנוכחי המתבסס על תאורה מלאכותית וחיים בחללים סגורים ברוב שעות היממה, עלול לשבש את פעולתו של השעון הביולוגי. וכשזה קורה, אנחנו עלולים לראות עלייה משמעותית בסיכון לתאונות, להתפרצות של מחלות, עלייה בסיכון להיפראקטיביות, שיבוש בשעות השינה ואף שינויים בהתנהגות כמו נטייה לכעסים והתפרצויות זעם.

אין פעולה אחת שתוכל לסייע בכך, כיוון שלא מדובר בשינוי תודעתי אלא במנגנונים פנימיים ובלתי נשלטים. מה כן עושים? מבצעים פעולות שידמו חושך מוקדם יותר ויצירת סביבת שינה רגועה ומזמינה יותר.

ניקח לדוגמה ילד עד גיל 5 שצריך לישון כ-11 שעות לפחות. אם הגיעה שעת השינה מבחינתכם ההורים אך השמש עדיין זורחת, ניתן לייצר בבית אווירת שינה: החשיכו את הבית, כבו את המסכים המרצדים, יצרו אווירה רגועה, הגישו את ארוחת הערב בשעה מוקדמת יותר, והקפידו עם הקטנים על טקס השינה המוכר להם בכל ערב.

לילדים שמתקשים יותר מאחרים, אנחנו גם כן ממליצים לפנות לטיפולים משלימים שמטרתם העיקרית תהיה יצירת הרגעה פנימית אצל הילדים, וטיפולי מגע יהיו בדרך כלל האופציה המועדפת, כאשר לעיתים נציע לשלב טיפול הומאופתי או טיפולי רפואה סינית כמו שונישין (דיקור סיני ללא מחטים לילדים).

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים