Close,Up,Of,Medical,Plaster,That,Binds,Two,Little,Fingers

איך נתמודד עם חרם חברתי אצל ילדים

מוקדי הסיוע מדווחים על עלייה של עשרות אחוזים בתלונות על התנהגות פוגענית נגד ילדים ברשת, בכיתה וברחוב. פגיעה דווקא בכאלה שבמעמד חברתי גבוה משלך, מומחים מסבירים איך נראה חרם ברשתות, מה מוביל לנידוי ולמה הכול החריף בקורונה
מאז שהטכנולוגיה נכנסה לחיינו, כל אחד מאיתנו, ההורים, חושש שמא הילדים שלנו ייחשפו לתכנים לא ראויים ברשת, או גרוע מכך – שהם ייחשפו לבריונות ברשת. שמי מהם יהיה קורבן, תוקף, או יעבור חלילה חרם.
לאחרונה התפרסמו נתונים מדאיגים של מוקד 105 להגנה על ילדים ברשת, שלפיהם בשלוש השנים האחרונות התקבלו כ-30 אלף תלונות הנוגעות לפגיעה בילדים ברשתות החברתיות. התלונות הנפוצות כללו דיווח על הפצת סרטונים ותמונות בעלות אופי מיני, אונס וירטואלי, מעשי בריונות, קריאה לחרמות, השפלות ושיימינג. כן צוין כי 70% מהפוגעים הם קטינים, בגילי 15-13, וכי ממוצע הגילים של הנפגעים והנפגעות הוא 14-12.
כאשר מדובר בגילי בית הספר היסודי, אחד מביטויי הבריונות הבולטים הוא חרמות. "חרם קשור כמעט תמיד לרצון במעמד חברתי", מסביר יוני צ'ונה, מנכ"ל "מצמיחים" הפועלת להפחתת אלימות בבתי הספר, "מארגני החרם יהיו לרוב ילדים כריזמטיים ואהודים, שמעוניינים להחליש מישהו שמאיים על מעמדם. ייתכן שהמוחרם היה חבר שלהם עד לא מזמן, וייתכן שמדובר בילד חדש שזוכה להרבה תשומת לב.
"לעיתים מדובר בילד שרוצה לבסס את מעמדו בקבוצה, והוא יפגין את כוחו על ידי גיבוש קבוצה שתתנגד ותציק לילדים החלשים", הוא מוסיף, "וגם, יש מצבים שבהם ילדי הכיתה חשים דחייה או כעס כלפי ילדים מסוימים בשל סיבה פיזית או התנהגותית – ילד שנוהג באלימות, ילדה שהורסת באופן קבוע פעילויות, ילדים עם מוגבלות או שונות כלשהי ועוד".
ולעיתים הסיבות יהיו קשורות למראה החיצוני של הילדים. "במקרים רבים ילדים מופלים חברתית על רקע היותם שונים, חלשים, סובלים מהשמנה או מעודף משקל", מסבירה פרופ' סילבנה פניג, מנהלת המחלקה לרפואה פסיכולוגית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית. "במחקרים שנערכו בנושא ביקשו מילדים בגילי הגן ובית הספר היסודי לדרג את הילדים שהם לא היו רוצים להיות עימם בקשר. התוצאות הראו באופן חד משמעי שהדחויים ביותר היו הילדים עם עודף משקל.
"לעומת זאת, ילדים עם מומים נראים לעין, או ילדים מאותגרים שכלית, דורגו גבוה יותר בסקלה החברתית. תגובה זו מוסברת בתפיסה החברתית שעל פיה שמן הוא חלש, חסר שליטה עצמית, וחסר הערכה עצמית. לפי תפיסה זו ניתן לרחם על ילדים חולים, למשל, כי המחלה היא לא בשליטתם, ולכן זה אפילו מוערך לחבור אליהם. לעומת זאת אם תחבור למפסידן, מה זה מעיד עליך?"
שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים