Woman showing a WhatsApp Messenger icon

שעות ארוכות בלי ווטסאפ, תתפלאו כמה אנשים הלכו לישון מוקדם ונהנו מהשקט

התקלה בפייסבוק ובאינסטגרם תוקנה אחרי חצות, יותר משש שעות אחרי הקריסה, וכשעתיים לאחר מכן גם וואטסאפ חזרה לתפקד. "אנחנו מצטערים, תודה על הסבלנות", צייצה פייסבוק - ובהמשך סיפקה הסבר לקריסה הארוכה ביותר שלה מאז 2008: הגדרה לקויה של תצורת הנתבים שלה. מומחה: "אירוע נדיר מאוד"

תקלה עולמית השביתה החל מאתמול (יום ב') בשעות הערב את הפלטפורמות של פייסבוק, כולל וואטסאפ ואינסטגרם. משתמשים דיווחו על תקלה שלא מאפשרת להיכנס לרשתות, מהאפליקציות או ומהאתרים. אחרי חצות פייסבוק ואינסטגרם חזרו לפעול, וסמוך לשעה 02:00 גם אפליקציית המסרים וואטסאפ שבה לתפקד.

"אנחנו מתנצלים בפני כל מי שלא יכול היה להשתמש בוואטסאפ היום", צייצה החברה, "וואטסאפ מתחילה לחזור לפעול לאט ובזהירות. תודה על הסבלנות". קודם לכן נכתב בחשבון של פייסבוק: "לקהילה הענקית של האנשים והעסקים ברחבי העולם שסומכים עלינו – אנחנו מצטערים". הבוקר הסבירה פייסבוק כי הסיבה לקריסה הארוכה ביותר שלה מאז 2008 היא שינויים בהגדרות התצורה של הנתבים שמתאמים את תעבורת הרשת בין חוות השרתים שלה. "ההפרעה הזאת לרשת גרמה לאפקט דומינו שהשפיע על איך שחוות השרתים שלנו מתקשרות – מה שגרם לעצירת השירותים שלנו". עם זאת, לא ברור אם מדובר בטעות אנוש או בחבלה מכוונת.

עוד נמסר מפייסבוק כי התקלה השפיעה גם על המערכות והכלים הפנימיים שלהחברה, מה ש"הקשה על הניסיונות שלנו לאבחן ולפתור את הבעיה במהירות". ברשת החברתית אומרים כי אין ממצאים שמצביעים על כך שמידע אישי של המשתמשים נחשף בעקבות הקריסה הארוכה. ליאור שפיר, חוקר סייבר ודוקטורנט באוניברסיטת תל אביב, אמר הבוקר לאולפן ynet כי מדובר באירוע נדיר מאוד. לדבריו, "מדובר בתגובת שרשרת שהחלה בשינוי חריג של הגדרות נתבי ה-BGP (קיצור של Border Gateway Protocol), שהביאה לניתוק מוחלט מהרשת של שרתי ה-DNS (קיצור של Domain Name System) של פייסבוק. לאלו שהמילים DNS ו-BGP נשמעות כסינית עבורם, DNS הוא ספר הטלפונים של האינטרנט, בעוד ש-BGP היא מעין מערכת הניווט של האינטרנט. רשת האינטרנט מורכבת מאוסף גדול של רשתות המחוברות ביניהן. כל רשת מפרסמת את הוראות ההגעה אליה לרשתות השכנות אליה. כשהודעה נשלחת מתחנה כלשהי לתחנת יעד, היא עוברת הרבה מחשבים ויחידות ניתוב בדרך, על פי אותן הוראות ניווט (BGP) המעדכנות את ההודעה לאן עליה להמשיך בכדי להגיע ליעד".

התקלה באפליקציות של פייסבוק החלה אתמול סמוך לשעה 18:30. בהמשך הערב דווח גם על תקלות בשירותים של חברות אחרות, בהן טוויטר, גוגל, אמזון, טלגרם, טיקטוק, זום, נטפליקס ואחרות. לדברי שפיר, ייתכן שמדובר בנזק היקפי: העומס שנוצר על התשתיות של הרשת בעקבות קריסת פייסבוק גרם לאיטיות גם בשירותים אחרים. 

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים