שמנים לימי החנוכה // צילום: shutterstock

שמנים, לקראת חנוכה, חג השמן והטיגונים, מה אנחנו צריכים לדעת על שמנים

שמנים נוספים, 'רפואיים', המשמשים בעיקר כתוספי מזון למטרות רפואה וחיזוק הגוף, או שמנים המשמשים בתעשיית הקוסמטיקה כבסיס מזין לתכשירים השונים, ואילו שמנים מתאימים לטיפוח העור כל השנה

שמן זית
שמן זית מופק בכבישה של זיתים בשלים. שמן הזית נחשב לאחד השמנים הטובים והמזינים ביותר, ולו שלוש דרגות איכות. הדרגה הגבוהה ביותר היא 'כתית מעולה', כלומר שמן בכבישה קרה ללא התערבות כימית, המכיל פחות מ-0.8 אחוז חומציות. הדרגה הבינונית היא 'שמן זית כתית', כלומר שמן בכבישה קרה. גם הוא מכיל פחות מ-2% חומציות. הדרגה השלישית היא 'שמן זית זך' או סתם 'שמן זית' – שמן זית מזוכך שאיבד חלק גדול מתכונותיהם של הזיתים. לשמן זית כתית מעולה כמה טעמים, בהתאם לסוג הזית שממנו יוצר השמן. קיימים שמני זית בעלי טעם ניטרלי ועדין וגם שמנים עזי טעם, מרירים או חריפים. שמן זית מתאים לתיבול סלטים ותבשילים וגם לטיגון קל ומהיר.

שמן קנולה
שמן קנולה מופק מזרעי צמח הלפתית. בעבר היה השמן בעל חומציות גבוהה ובעיות נוספות. בשנות השבעים הצליחו אחרי ניסויים שונים לייצר בקנדה שמן מצמח הלפתית שעבר הכלאות של זנים שונים עד שהכיל חומציות נמוכה. השמן נקרא 'קנולה' – ראשי התיבות של CANadian Oil Low Acid . כיום איכות השמן שנויה במחלוקת. מצד אחד הוא עמיד במיוחד בטמפרטורות גבוהות של עד 215 מעלות צלסיוס שזו טמפרטורת עישון גבוהה בהרבה מאשר של שמן זית, ומצד שני הוא מכיל כמות גדולה של שומן רב בלתי-רווי ואף עבר הנדסה גנטית. בכל מקרה כדאי להעדיף שמן קנולה בכבישה קרה על פני שמן מזוכך.

שמן סויה
מופק מפולי הסויה. שמן פופולרי ביותר וקל לייצור. שמן סויה נפוץ בכל העולם והוא זול וזמין. טעמו ניטרלי וטמפרטורת העישון שלו גבוהה למדי, כך שהוא מתאים לטיגון.

שמן תירס
מיוצר מנבטי התירס. לשמן טעם ניטרלי וטמפרטורת עישון בינונית-גבוהה. בשמן התירס משתמשים לעתים בהכנת מרגרינות והוא גם חומר גלם תעשייתי למוצרי סבון, משחות, צבעים ותרופות.

שמן חמניות
מיוצר מגרעיני חמניות. שמן חמניות מזוכך הנו בעל טמפרטורת עישון בינונית ואינו מומלץ לטיגון עמוק. שמן חמניות בכבישה קרה מכיל את כל החומרים הטובים שקיימים בגרעיני החמנית, ומומלץ להשתמש בו רק כתיבול לסלטים ולא לחמם אותו ובוודאי לא לטגן בו.

שמן חריע
שמן המופק מפרחי צמח הגדל בעיקר בהודו, ארצות הברית ומקסיקו ונקרא 'קורטם הצבעים'. שמן חריע ברוב המקרים מזוכך. השמן טוב לטיגון עמוק כיוון שטמפרטורת העישון שלו גבוהה מאוד.

שמן דקלים
שמן שמופק מגרעיני פרי הדקל. הוא עשיר בשומן רווי מהסוג הלא-בריא ולכן לא מומלץ להשתמש בו בשום צורה.

שמן אגוזים
שמן המופק מאגוזי לוז או אגוזי מלך. השמן עשיר מאוד בוויטמין E, והוא בעל טעם אגוזי עדין. נקודת העישון שלו נמוכה מאוד ולא כדאי לטגן בו. בריא מאוד ומומלץ לשימוש קר ברטבים ובסלטים.

שמן בוטנים
שמן המופק מבוטנים. למרות טעמם הדומיננטי
של בוטנים, לשמן המופק מהם טעם ניטרלי.
גם האלרגיה הידועה לבוטנים פוחתת מאוד
וכמעט אינה קיימת בשמן. השמן מחזיק
מעמד גם בטמפרטורות גבוהות ולכן אפשר להשתמש בו בטיגון עמוק.

שמן שומשום
מופק מזרעי שומשום. אפשר להשיג שמן שומשום בהיר ושמן שומשום כהה. השמן הבהיר מופק בכבישה קרה משומשום טבעי שלא עבר קלייה, והוא מכיל את רכיבי התזונה החשובים של השומשום. נקודת העישון שלו בינונית והוא מתאים לטיגון קל, לבישול ולהקפצה. השמן הכהה מופק מזרעי שומשום שעברו קלייה. יש לו טעם חזק של שומשום והוא משמש בעיקר לתיבול.

שמן קוקוס
שמן המופק מפרי הקוקוס. לשמן קוקוס תכונה של התמצקות בקור וכך הוא מהווה תחליף מתאים למרגרינה באפייה. ניתן להשיג שמן קוקוס מכבישה קרה והוא איכותי ביותר ובריא מאוד, וניתן להשיג שמן קוקוס מזוקק שאמנם איבד את רכיביו המזינים אך עדיין נחשב לתחליף טוב למרגרינה. לשמן קוקוס טעם אופייני של קוקוס והוא מכיל כמויות גדולות של שומן רווי מהסוג הבריא.

שמן אבוקדו
מופק מפרי האבוקדו. השמן נחשב לאיכותי מאוד והוא עז טעם. בשמן קיימות הסגולות הבריאותיות שנמצאות בפרי האבוקדו, מה שהופך אותו למזין ביותר. טמפרטורת העישון שלו גבוהה מאוד והוא מתאים לטיגון עמוק, אבל בגלל מחירו הגבוה לא משתלם לעשות זאת. משמש גם בתעשיית הקוסמטיקה כשמן שמזין מאוד את העור.

שמנים לעור הפנים:

סמאשבוקס מוצר שיסייע לך להתאהב בעורך, עוד  לפני שאת מניחה את האיפור. Photo Finish Primer Oil  החדש מבית Smashbox Cosmetics  הוא הפריימר הראשון אי פעם המועשר בשמן קליל, יוקרתי, היוצר עור זוהר הקורן אל מול המצלמה (וגם כאשר המצלמה כבויה). עם תערובת של 15 שמנים צמחיים חיוניים, עשירים בליפידים, הוא חודר מיד אל תוך העור כדי ללחלח אותו לעומק, יוצר קנבס בלתי נראה עם גימור רענן, צעיר. למעשה, הוא עשוי לגרום לך לחשוב פעמיים לפני שתשלחי יד אל האיפור שלך.

SENSE 5 של מותג הטיפוח ג'ייד – הוא שמן במרקם קטיפתי המכיל עלי כותרת של ורדים המשפרים את גמישות העור ומעניקים לו מראה רך וטהור.

הנוסחה מועשרת בקוקטייל ייחודי של חמישה שמנים נוגדי חמצון המופקים ממרכיבים פעילים טבעיים רבי עוצמה. מעניק לעור הזנה אינטנסיבית, מסייע בשיקומו, למראה מלא ותחושת רכות מרבית.

בובי בראון – שמן פנים נעים, המעניק טיפול לחות אינטנסיבי לעור יבש או יבש מאד. ההרכב קליל, נספג בעור במהירות ומעניק לחות ותחושת נוחות מיידית. בשימוש סדיר, Extra Face Oil  מסייע לשמור על עור רך וגמיש.

 

לוריאל פריז – שמן לטיפוח העור – בעונה הזו ממליצה לשלב טיפול בחומצות (אלפה ובטה הידרוקסיות ) לחידוש העור- החומצות מפרקות את הקשר הבין תאי בשכבות החיצוניות של העור ומאפשרות לתאים חדשים ורעננים לצמוח- מייד לאחר שימוש בחומצות מומלץ למרוח תכשיר המכיל שומן על מנת להזין את העור ולחזק את שלמותו. ניתן לשלב טיפול בשמנים עם רכיבים אחרים שחשובים לעור כדוגמאת ויטמין C או רטינול. להעצמת הבהרת וחידוש העור וכך נקבל מראה מואר יותר.

 

 

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים