IMG-20201029-WA0001

שברת את הקרסול? דיכאון, כן זה הולך ביחד…

ערן לוי פיזיוטרפיסט מומחה

כשהקרסול בוגד בבעליו, פתאום הכל מושבת. אין יוצא ואין בא, אין דורך ואין הולך. מה יש? יש כואב, ויש נפוח, ויש מדדה, ויש נח. אוהו כמה נח… אז מה עושים כשהקרסול הרגיש הזה מחליט להסתובב לו ככה, בלי הודעה מוקדמת? מה יאמרו לנו הרופא והפיזיותרפיסט? ויש בכלל מה לעשות כדי למנוע את הפציעה הבאה? הולכים על בטוח

סיגל מיהרה לרדת במדרגות המובילים לביתה, עייפה אחרי יום עבודה מתיש חולמת על ארוחת ערב מפנקת… אין לה מושג איך זה קרה, היא החליקה במדרגה השלישית כאב חד פילח אותה, והקרסול שלה היא קולטת שהיא בצרות. תחושת עילפון,
היא לא מצליחה לקום,פשוט לא. תתקשרו לאמבולנס. עכשיו.

"שברת את הקרסול", היא רק רוצה שיתנו לה מורפיום בחדר המיון. ארוחת הערב הפכה לארוחת זריקות מייסרת.
ניתוח או לא ניתוח? כמה זמן בלי לדרוך על הרגל? כמה עוד יכאב?
כמה הכל שברירי. כמה שום דבר לא ידוע ולא מתוכנן.
.
עכשיו, בואו ונשמע מה יש לרופא ולפיזיותרפיסט לומר.


קצת רקע על נקע
ערן לוי הוא פיזיותרפיסט מוסמך, מומחה לשיקום אורתופדי ולשיקום פציעות ספורט, מנהל ובעלים של קליניקת 'פיזיו-אקטיב': קליניקת פיזיותרפיסטים מומחים במרכז הטניס בירושלים.
אני שואלת על פציעות קרסול, וערן עושה קצת סדר.
"פציעות קרסול יכולות לכלול חבלות פשוטות יחסית כמו נקע, באחת מהדרגות שבין 1 ל-3. חשוב להבין כי בין עצם לעצם מחברות רצועות, שמטרתן להוות מייצבים פסיביים. (המייצבים האקטיביים הם השרירים, אבל לא הם הנושא שלנו כרגע.) הרצועה שומרת על המפרק ודואגת שלא 'יברח'.
"בין עצם הטאלוס לעצם הפיבולה, בקרסול, ישנן רצועות קטנות. כאשר הן נמתחות נוצר נקע.
"מה מרגישים כשנוקעים את הרגל? אי אפשר שלא להרגיש… אחרי תנועה מהירה וכואבת של סיבוב הקרסול, הרגל תתנפח מעט, יורגש קושי לדרוך על הרגל ויופיעו כאבים בזמן ההליכה. לעיתים תתוסף גם בצקת עקב נקעים חוזרים שנובעים מחוסר שליטה מוטורית טובה דיה".

שבר הושברנו

ד"ר עופר אלישוב, מומחה בכיר לכירורגיה אורתופדית, כף רגל-קרסול, 'הדסה' בירושלים, משגר לפני הכל צפירת הרגעה: "אני שמח לבשר שאתם עוד תחזרו ללכת".
עכשיו, אחרי שנשמנו קצת, אפשר להמשיך. ד"ר אלישוב מרחיב: "רוב שברי הקרסול נגרמים כתוצאה מתנועה לא נכונה בעת איבוד יציבות הגוף, כאשר הרגל 'נתפסת', נעצרת, והגוף ממשיך בתנופה ויוצר כוחות פיתול שגורמים לשברים סביב הקרסול.
לעיתים עלול להיגרם שבר בצד האחד של הקרסול וקרע של רצועה בצד האחר. חומרת הפציעה תלויה באנרגית החבלה. כמובן, חבלה המלווה באנרגיה גבוהה יותר תגרום בדרך כלל לנזק קשה יותר.
הטיפול יכול להיות שמרני או ניתוחי, תלוי במידת התזוזה בשבר ובמיקומו.
ניתוח לשבר קרסול מתבצע בפרק זמן של מספר ימים. לרוב אין מדובר בניתוח דחוף. לעיתים, בשל נפיחות רבה, בצקת והתפתחות שלפוחיות עור כתוצאה מהשבר, רצוי להמתין כשבוע-שבועיים עד שמצב הרקמה הרכה משתפר לפני שמבצעים את הניתוח, זאת משום שניתוח במצב של נפיחות ובצקת מגביר את הסיכון להתפתחות זיהום בפצע הניתוחי. לאור זאת רצוי להמתין, כאמור, כשבוע-שבועיים עד שמצב הרקמה הרכה משתפר. ניתוח לקיבוע שבר קרסול מתבצע באופן שכיח בכל מחלקה אורתופדית, מדובר באשפוז קצר לפני הניתוח ושחרור של יום או יומיים אחריו, תלוי מאד במצב המנותח.
לאחר הניתוח הרגל תהיה מקובעת בגבס או מגף פלסטי למשך שישה שבועות. לאחר כשבועיים חוזרים להוצאת סיכות ותפרים.
אם השבר מוגדר כיציב, תותר דריכה בגבס או במגף לאחר הניתוח, ובמקרה שלא – צפוי 'גזר דין' של שישה שבועות ללא דריכה. הכל תלוי במעמדו של השבר ובהגדרתו.
השימוש במגף Walking boot במקום גבס מאפשר בנוסף להליכה עם או ללא דריכה, (תוך כדי שימוש בקביים או בהליכון), להסיר את המגף על מנת לתרגל הפעלה של הקרסול וכן להתקלח בנוחות. אין למגף השפעה שונה מגבס או יתרון בריפוי השבר.
כחודש וחצי-חודשיים לאחר הניתוח, ניתן לחזור להליכה עם נעל רגילה.
יש מקום להיעזר בפיזיותרפיה לצורך אימון הליכה, שיפור טווח התנועה וחיזוק השרירים. ישנם מקרים בהם צריך לחזור ולהוציא ברגים מהקרסול.
ומתי כבר אפשר לשכוח מכל זה? מתי נוכל ללכת ככל האדם? ד"ר אלישוב: "ההחלמה המלאה וסיום הליך השיקום יכולים לארוך מספר חדשים, הם אינדיבידואליים ותלויים במידת הפגיעה וכן במידת המוטיבציה וההשקעה של המטופל בכך. הרוב המוחלט של המטופלים חוזרים לפעילות מלאה כמקדם".

הקרסול פצוע. מה עושים?

כשניתן האישור המיוחל מהרופא להתחיל לדרוך על הרגל ולפתוח בתרגילי פיזיותרפיה, מכה ההלם הגדול: הגבס כבר הורד אחרי שישה שבועות ארוכים מנשוא. קדימה, הגיע הזמן ללכת. אבל אי אפשר ללכת! הרגל סגולה, נפוחה, מנוונת. אין כל אפשרות פיזית ללכת, עם או בלי כאב. טווח התנועה נעלם ואיננו".
טוב, אל ייאוש. תמיד אמרו לנו שאנחנו לא מעריכים מספיק את המכונה המדהימה הזו שנקראת 'גוף האדם'. הנה לנו הוכחה אחת מני רבות למורכבות האדירה בכל חלקיק קטן אצלנו בגוף.
"עם הורדת הגבס מתחילים לעבוד בצעדים קטנטנים על טווח התנועה ועל שיווי המשקל".
אלו תרגילים? אני סקרנית, אבל אי אפשר לתת טיפול פיזיותרפי איכותי בהתכתבות. זה פשוט לא עובד. "התרגילים הפיזיותרפיים ניתנים פר-אדם. רק אחרי שרואים מה הבעיה הספציפית של המטופל, אפשר להתאים לו תרגילים משפרי תפקוד".
ואם אין לנו כוח להתמיד בתרגילים? מה אם נמאס לנו ודי?
"במקרים כאלו הכאבים יימשכו זמן רב יותר, ההחלמה תהיה איטית הרבה יותר ועיקר העיקרים: השיקום לא יהיה מושלם. בפעם הבאה שהמקרה יחזור על עצמו, הוא יהיה אקוטי יותר וגדול יותר.
מטרת הפיזיותרפיה אחרי נקע או שבר, היא לאמן את המטופל ולשחרר אותו הביתה במצב חזק יותר מזה שהיה לפני הפציעה. וזה כדי למנוע את הפציעה הבאה".

כמה מילים על מניעה
פעם היו רק לואטים שוב ושוב: "במקום להקים בית חולים מתחת לגשר, אולי תתקנו אותו ודי?"
היום, כמעט בכל תחום מדברים על מניעה כדרך הטיפול היעילה ביותר לכל בעיה שלא תצוץ. כן, גם בתחום הפיזיותרפיה.
"הגזרה החמה בכל ענפי רפואת הספורט והפיזיותרפיה, היא מניעה", כך ערן לוי, פיזיותרפיסט מוסמך, מומחה לשיקום אורתופדי ולשיקום פציעות ספורט, מנהל ובעלים של קליניקת 'פיזיו-אקטיב': קליניקת פיזיותרפיסטים מומחים במרכז הטניס בירושלים.
לשם כך מפרט לוי על שלושה תרגילים פשוטים וקלים ליישום. כל אחד מאתנו מוזמן לבצע אותם, לחזק את הקרסוליים שלו בפרט ואת הרגליים בכלל, ולמנוע על ידי כך את הפציעה שעלולה לבוא.

תרגיל מספר 1:

יש להחזיק בדבר יציב, כמו קיר או עמוד. לעלות על קצות האצבעות בשתי הרגליים בו זמנית ולרדת בחזרה. כך עשרים פעמים.
מומלץ להתמיד בתרגיל שלוש פעמים בכל יום. למתקשים: תוכלו לנדב לשם כך את הדקות שבהן אתם מצחצחים שיניים ממילא בבוקר ובערב, ואולי גם בזמן שטיפת הכלים בצהריים?

תרגיל מספר 2:
כמו בתרגיל הקודם, גם כאן יש לעמוד ליד עצם יציב. אם תחושו בחוסר יציבות, החזיקו באופן מידי בקיר או בעמוד. כעת תוכלו להרים רגל אחת באוויר, להישאר לעמוד על הרגל השנייה בלבד ולהתייצב כך.

תרגיל מספר 3:
זהו תרגיל ברמת קושי גבוהה יותר: כך אתם נדרשים לעמוד על משטח לא יציב כמו טרמפולינה, על רגל אחת, ולשמור על שיווי משקל. אל תשכחו להיעמד ליד מקור תמיכה איתן ויציב מספיק כדי למנוע נפילות לא מוצלחות!

"כמובן", מסכם ערן, "במכוני פיזיותרפיה מקצועיים תוכלו למצוא מגוון מכשירים שנועדו לתרגול יסודי ומותאם יותר. אבל גם בבית אפשר להתחיל לתרגל ולחזק את השרירים ואת הרצועות".

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים