Hand,gives,a,wild,flower,with,love.,romance,,feelings

את מעלת הנתינה אנחנו לומדים מפרשת השבוע // תרומה

המילה תרומה היא מלשון התרוממות. אחר שעם ישראל קיבל את התורה, הוא כעת יכול להתרומם בעבודת ה'. הדרך להתרומם היא על ידי שאנו נותנים מעצמנו. רק כך אנו מתרוממים מבחינה רוחנית // אקטואלי

"ויקחו לי" מי לוקח?

פרשתנו פותחת בציווי (שמות כה, א-ג): "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה".

שואל הבעש"ט למה כתוב "ויקחו לי"? – מי לוקח? הרי בני ישראל נותנים ולא לוקחים? מה זה "ויקחו לי"? אומר הבעש"ט: כשאתה נותן – אתה לוקח עבורך יותר מאשר אתה נותן.

ציד הרג ציפור אחת

הבן איש חי סיפר: פעם אחת אב רצה להתפאר בבנו הקטן, וביקש לבחון אותו בפני חבריו, ושאלו: "10 ציפורים היו על הגג, ציד ירה והרג אחת, כמה ציפורים נותרו?"

ענה הבן: "אחת". האב שאל שוב, ושוב אותה תשובה מהבן.

האב הסמיק מבושה, ושאל את השאלה באצבעות. ושוב הבן עם אותה תשובה. והבן הסביר: "כשהציד ירה, ציפור אחת שנורתה התקבלה, והתשעה ברחו מהרעש!"

חייך האב ושמח בבנו. והסביר הבן איש חי, ככה זה מצוות צדקה, המעשר שאנו נותנים הוא זה שנותר לנו אחר מותנו, כל השאר בורח. הזוזים שהרווחנו זזים תמיד למקום אחר.

העני עושה עם בעל הבית

אומר המדרש (ויקרא רבה בהר פרשה לד): "יותר ממה שבעל הבית עושה עם העני העני עושה עם בעל הבית שכן רות אומרת לנעמי (רות ב) 'שֵׁם הָאִישׁ אֲשֶׁר עָשִׂיתִי עִמּוֹ הַיּוֹם, בֹּעַז' אשר עשה עמי אין כתיב כאן אלא 'אשר עשיתי עמו'. אמרה לה: הרבה פעולות וטובות עשיתי עמו היום בשביל פרוסה שנתן לי".

מדברי המדרש עולה שבמבט פנימי העני מזכה את נותן הצדקה ולא ההפך.

האיכר שזרע זרעים

הבן איש חי מביא משל יפה להבהיר זאת: אדם רואה איכר מסתובב בשדה וזורק גרעיני חיטה יפים וזהובים. אומר האדם לאיכר: "מה לך איכר טיפש שהנך זורק את הגרעינים במקום לטחון אותם לקמח ולאכול מהם?"

האיכר אינו מבין שמה שהאיכר זורק מכל גרעין קטן יצמח לו אשבול מלא בגרעינים!

"ונתנו"

על דרך החידוד אומרים שכתוב בפסוק (שמות פרק ל, יב): "וְנָתְנוּ אִישׁ כֹּפֶר נַפְשׁוֹ לַה'". המילה "ונתנו" היא פלינדרום של חמש אותיות, שיכולה להיקרא מתחילה לסוף ומהסוף להתחלה, ללמדנו שמי שנותן בסוף מרוויח.

לתת עם הלב

מאוד חשוב שהתרומה תהיה (שמות כה, ב): "מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ". לתת את התרומה עם הלב. הלב הוא העיקר בעבודת ה'. כפי שאומרת הגמרא (סנהדרין קו:): "הקדוש ברוך הוא ליבא בעי". צריך לשמוח בנתינה. צריך לרצות לתת מכל הלב.

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים