Woman,Wearing,An,Anti,Virus,Protection,Mask,To,Prevent,Others

עד כמה המסכות מגנות מהדבקה ומהם הטריקים הקטנים שיגבירו את ההגנה

הן לא נוחות והופכות אותנו ליצורים פחות תקשורתיים אך גם בעידן חיסוני הקורונה מסכות הפנים הן עדיין המפתח למניעת הדבקה. עם החזרה לשגרת אחרי החגים ורגע לפני החורף בואו לבדוק: איזו מסכה הכי יעילה ומה הטעויות שאתם עושים איתה?
שנה וחצי לתוך המגפה, ואפשר לסווג אותנו לפי האופן שבו אנחנו מתייחסים לעטיית מסכות: העוטים העצבניים, המסרבים ואלה שלא סגורים על עצמם. הראשונים מרגישים חרדה מפני הסרת המסכה במקומות ציבוריים, ולכן הם נוטים לחבוש מסכה כברירת מחדל; חברי הקבוצה השנייה כועסים על ההנחיות, ולכן הם מסרבים לעטות מסכה לעתים קרובות, והקבוצה השלישית כוללת את רובנו – אנשים שרק מנסים לעשות את הדבר הנכון, אבל בלי הרבה ודאות.
החורף עוד מעט מגיע והקרבות נגד דלתא, מיו או כל וריאנט אחר, ממשיכים. יש לנו הגנות טובות יותר כעת (חיסונים, נוגדנים טבעיים) אך יחד עם זאת אנחנו גם חוזרים לסביבות בסיכון גבוה יותר (הופעות, אירועים, משרדים ובתי ספר). וכדי לסבך את העניינים עוד יותר, צריך לקחת בחשבון גורמים נוספים, כמו ירידה ברמת החסינות והפוטנציאל של עונת שפעת קשה.
סקירה עדכנית של מגזין בלומברג מראה כי במהלך 18 החודשים האחרונים נערכו מספר מחקרים חשובים על יעילות עטיית המסכות. החדשות הטובות הן כי המחקרים מצביע על כך שחלקנו יכולים להסיר לעיתים את המסכה ללא רגשות אשם או דאגה, ולא רק בחוץ. עוד מתברר שמסכות הפרספקט השקוף הן ברוב המקרים חסרות תועלת או גרוע מכך. אבל גם סרבני המסכות זקוקים לחשיבה מחודשת – המחקרים מראים כי ככל שיותר אנשים עוטים מסכות, כך קטן הסיכון לזיהום וכולם יכולים ליהנות מחופש פעולה גדול יותר.
שימו לב לרווח ומה השילוב המנצח?
אבל חשוב לא רק לעטות את המסכה, אלא גם אילו מסכות עוטים, ובמיוחד האם הן מתאימות לנו. כמובן שלא כל המסכות שוות, כפי שהדגיש מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Nature. המחברים מדדו את ההתנהגות התרמית של מסכות פנים בזמן שאיפה ונשיפה, כדי לקבוע את הקשר בין מבנה הבד של המסכות לביצוען. הניסוי עזר לשפוך אור על האופן שבו חיידקים ווירוסים חודרים לשלושה סוגי מסכות שונות- מסכות רב פעמיות, מסכות כירורגיות חד פעמיות ו-N95. בעוד שמסכות ה-N95 מציעות רמת הגנה גבוהה יותר, מסכה כירורגית רגילה מותאמת היטב חוסמת את רוב החלקיקים.
למסכות בד רב פעמיות יש סיבים ארוכים ועבים יותר עם קוטר נקבוביות ממוצע גדול יותר. באופן לא מפתיע, הן חדירות יותר לחיידקים ולווירוסים, כשהמסכה הכירורגית מגיעה למקום השני, ואחריה ה- N95. ממצאים אלה אמורים אף לסייע ליצרנים ליצור דור חדש של מסכות המציעות יותר נשימה תוך שיפור הסינון.
ה-CDC, מרכז השליטה במחלות בארה"ב' אינו ממליץ על צעיפים וכיסויי ראש אחרים כמסכות, מכיוון שאלה נוטים להיות מבדים ארוגים רופפים. בדים צפופים יותר כמו כותנה עם צפיפות חוטים 600, בהשוואה לכותנה בצפיפות נמוכה (80 חוטים לאינץ'), יעילים הרבה יותר בסינון האוויר. גם בדים מעורבים נוטים לקבל תוצאות טובות יותר.
עיצוב המסכה יכול אף לעשות הבדל גדול בכושר ההגנה שלה. מחקר על מסכות עם וללא רווחים בינה לבין הפנים מראה כי אי התאמה של המסכה לפנים יכולה להפחית משמעותית את יעילותה – מ-100% בקירוב ל-20 עד 40% בקירוב.
בנוסף לחומרים ולהתאמה, גם מספר השכבות יכול לשפר את יעילות המסכה. עדויות מעבדה חדשות על סוגים שונים של מסכות הראו שמסיכה כירורגית בת שלוש שכבות חסמה 42% מהחלקיקים משיעול מדומה; מסכת בד בעלת שלוש שכבות הייתה די דומה ביעילות. אבל ההגנה קפצה ל -92% כאשר מסכת הבד נחבשה מעל המסכה הכירורגית.
שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים