סוכת הפלא לגמרי סוכת השנה: עולם של דימיון ואומנות

כתבה:יערה בארי

 

הדמויות בסוכת הפלא חובשים מסכות השנה….

הידעתם שחיית הפנדה אוכלת ביום שלושים ושש קילו סכך? את זה הרב ישראל נח גוטמן גילה בזמן שביקר בגן החיות היחיד באירופה בוינה יש שם פנדה, ליתר דיוק שלוש פנדות, שעלות אחזקתם הכי יקרה, הם זקוקים למאה קילו במבוק שלא גדל באירופה כמעט, האוכל שלהם יקר יותר מהבשר של שאר החיות.

לר' ישראל נח גוטמן יליד שוויץ, גרפולוג במקצועו, ומטפל זוגי ואישי מקצועי, יש תחביב ששמעו יצא למרחוק, הסוכה שלו. הוא מלא מרץ ואנרגיות, וככה גם הסוכה שהוא בנה.

הסוכה שלו היא יחידה במינה ונדירה, יש שם דגמים מהתנ"ך, העתק מושלם של מקומות משוויץ ארץ הולדתו, כל פינה בסוכה היא סיפור, והדגמים הם אוסף נדיר אותם קנה מנסיעותיו ברחבי העולם, רוב הדמויות, והחיות הם עבודת יד מקורית בחלקם בעלות גבוהה מאד.

מתי הכל נולד?

לאבא שלו הייתה סוכה מיוחדת, את כל הקישוטים צייר ביד, לא תלה בסוכה שום דבר שלא עשה בעצמו.

גם חמו אמן ידוע בשוויץ הרב גרינפלד שהסוכה שלו הייתה לשם ולתפארת.

"יש לו את הסוכה הכי יפה באירופה", הוא מעיד.

"כשהייתי ילד, כל חיידר ובית ספר בציריך בא לבקר בסוכה שלו, כילד ביקרתי בסוכה של כלתי לעתיד…".

לפני למעלה מעשרים שנה לאחר שעלה לארץ הקים סוכה כמו בשוויץ, כשהקו המנחה אותו הוא הטאצ' היהודי.

"בניתי מודל של כפר כמו בשוויץ, עם הרים ורכבל ורכבת, בניתי את הבתים, דגמים של סוכות כמו שאפשר למצוא ברחבי שוויץ, שוק ארבעת המינים, והתחלתי לאסוף דגמים מכל הארץ.

גם את הפנדה שאוהבת סכך רכש במפעל באירופה, לדבריו לכל דמות או העתק יש גימיק מאחוריו.

הוא זוכר שהיה מטייל בשווקים בארץ ורואה הרבה נוי סוכה שהמקור שלהם הוא קישוטים שהיו מייצרים עבור חג המולד. ועל כן החליט שהוא מעתיק את המודל הזה כמו שיש קישוטים שמשתמשים בהם גם אצל הגויים, המיוחדים לחגים שלהם, למה יגרע חלקינו, אני מתרגם את מה שאני רואה אצל הגויים לסוכה שלנו.

החלטתי יום אחד שכמו שיש קישוטים מיוחדים לחג המולד, למה יגרע חלקינו….. החלטתי שמה שאני רואה אצל הגויים אני מתרגם לסוכה.

וככה נולד הדגם הראשון וכל שנה משפרים ומייפים אותו יותר ויותר, אם אני רואה פריט מעניין אני קונה אותו. השם השני שלו הוא נח, וככה גם נולדה "תיבת נח", מצאתי תיבה מושלמת, והוספתי את כל החיות אותם רכשתי מחברה שמציירת אותם בידיים. בריכות עם דגים חיים שהוא בנה במו ידיו, בפינת הסוכה סיפורי התנ"ך הידועיים, עקידת יצחק, ורבקה ואליעזר והגמלים.

באחד הביקורים שלו בוונציה פגש אמן שבנה מודלים, שם ראה את ניסוך היין במודל מדהים, יין אמיתי שזרם עם משאבה והוא ידע שזה גם יגיע לסוכה שלו. וגם את זה תרגם לניסוך היין שהיה בבית המקדש.

שנים שהסוכה שלו מפארת את ירושלים, ואנשים התחילו להגיע, מפה לאוזן הפכה השמועה, והסוכה שלו פתוחה לכולם. במשך השנים, שהגיעו מפה לאוזן, להנות אנשים אחרים. בשנים האחרונות הסוכה שלו המתה עשרות מבקרים מבוקר ועד לילה.גם השנה הוא בנה את הסוכה שלו, היא כבר עומדת על תילה בגאווה, הדמויות חובשות מסכות.

"כל הפיגורות בסוכה עם מסכות…".

ומה? השנה הסוכה תעמוד ריקה ממבקרים? אני שואלת אותו.

"מי שמגיע עם צ'ק למשטרה של חמש מאות שקלים יכול להגיע…".

השנה התיבה של נח בסוכה שלו, תהיה כנראה התחבורה הציבורית היחידה שנשארה…

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים