WhatsApp Image 2021-06-01 at 22.06.12

מתח גבוה, בואו נלמד איך לשחרר לחץ ומתח אצל ילדים

תדאגו שישנו מספיק שעות, צרו עבורם זמן פנוי בו הם פשוט לא עושים כלום ונחים, הפכו את הבוקר לרגוע יותר והקפידו על ארוחת בוקר בריאה ומזינה. הילדים של היום שרויים בסטרס יותר מאי פעם, כך תעזרו להם להתמודד איתו // רם גלבוע, פסיכותרפיסט

כפי הנראה מגפת קורונה כמעט וחלפה לה לגמרי והמלחמה נגמרה אנחנו חוזרים לשגרה, אך עבור חלק מילדינו הכוונה בחזרה לשגרה היא חזרה לבחינות סוף השנה. בחינות באופן כללי אינן חביבות על רוב האנשים אך במיוחד שנואות על ילדים במיוחד בחינות סוף השנה שקובעות להם כל כך הרבה.
הורים רבים פונים אלינו בשאלה איך אפשר להתמודד עם הלחץ הזה. על מנת להבין את הלחץ ודרכי ההתמודדות אנחנו חייבים להבין קודם כל איך הלחץ בא לכדי ביטוי. התסמינים העיקריים של לחץ: כאבי ראש, קשיים בריכוז, יובש בפה, פעימות לב מואצות, בחילה ועוד.

על מנת להוריד את הלחץ בזמן הבחינה עלינו להכין את עצמנו עוד קודם. ההכנות צריכות להיות מחולקות להכנות גופניות והכנות נפשיות:

ההכנות הגופניות כוללות מספר דברים שמהם מומלץ להימנע ומספר פעולות מומלצות להגברת הריכוז. שנת לילה היא חובה לכל אדם המעוניין בבריאות גופנית ואיזון רגשי ונפשי – בזמן בחינה הגוף חייב להיות מלא אנרגיה וערני. עייפות כמובן מעכבת / מגבילה את היכולת שלנו להתרכז.

ארוחת בוקר: היא כמובן חשובה מאוד. מומלץ מאוד להימנע משתייה מתוקה ומאכלים מתוקים בארוחת בוקר. הם יעלו את רמת הסוכר בדם דבר שיפריע לריכוז במהלך שעות הלימוד.
ארוחת בוקר בריאה צריכה לכלול מאכלים עם רמת פרוטואין גבוהה כמו לחם עם חמאת בוטנים, אגוזים ובננה, דייסת שיבולת שועל או חביתה.

פעילות גופנית: מחקרים רבים מוכיחים את התועלת בפעילות גופנית קלה לשם הפחתת עייפות ומתח, ירידה ברמת הדיכאון, הזרמה מוגברת של חמצן לכל הגוף ועוד
מומלץ מאוד ללמוד במקום מסודר. כמו שאימא שלי הייתה אומרת לי שהייתי צעיר "בלגן בחדר – בלגן בראש" כאשר ישנן הסחות דעת רבות אנחנו נתקשה להתרכז ולכן עדיף ללמוד במקום נקי, מסודר ושקט.
בזמן לחץ וחרדה, הנשימה הופכת להיות מהירה ושטחית שעלולה לגרום ולהעצים תחושת בלבול, סחרחורת ובהלה ולכן תרגול של נשימה עמוקה יפחית את המתח ויצור מצב של רוגע, שלווה ושליטה על המצב.

תרגילים גופניים להרפיה נפשית: התרגיל הראשון הוא כיווץ ושחרור שרירים בתיאום עם נשימה. אנחנו שואפים אוויר ומכווצים את השרירים. מחזיקים את הנשימה ואת השרירים מכווצים 2-4 שניות ואז נושפים את האוויר ומרפים את השרירים. נתחיל בכיווץ כפות הרגליים ונעבור שריר אחר שריר עד שרירי הפנים. התרגיל מאוד יעיל ומהנה.

תרגיל נשימה נוסף שילדים אוהבים וקל להם לתרגל אותו הוא "ניפוח בלון". תבקשו מהילדים שלכם לשבת עם הרגליים על הרצפה, קצת כפופים לשאוף אוויר ולנפח את הלחיים. ואז לנשוף החוצה בספירה לעשר. מספר נשימות כאלו יחזירו לילדיכם את תחושת השלווה והרוגע.
בהצלחה בבחינות.

 

רם גלבוע
פסיכותרפיסט
קליניקה נוירומוטוריקה 03-9522877
אשמח לקרוא הערות ושאלות בנושא חינוך, לחץ, חרדה וטראומות.

לינק לאתר: http://www.neuromotorica.com/

 

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים