Hands,of,wife,,husband,signing,decree,of,divorce,,dissolution,,canceling

מי צריך כתובה?

לאחרונה אנחנו עדים לטרנד החדש בקרב הזוגות הצעירים, שלא מתחתנים.
"מי רוצה להכניס את הרבנות לחיים שלנו" הם אומרים, "נישואין ברבנות זה הכי לא סטייל". "טעות!" אומרת עו"ד סיון כהן במיוחד עבור הנשים, היות ובמצב של גירושין הן מגיעות במצב נחיתות בגלל העדר כתובה".

עו"ד סיון כהן מתמחה בדיני משפחה למעלה מ-18 שנה, בעלת ידע וניסיון רב בכל הרבדים בתחום דיני משפחה, לרבות הסכמי גירושין, הסכמי ממון, מזונות, סוגיות רכושיות, זמני שהות עם קטינים, ייפוי כוח מתמשך, צוואות, ירושות, אפוטרופסות ועוד. מטרת העל שלה היא לסייע, לפתור סכסוכים וסוגיות במשפחה, בדרך היעילה, הטובה, והרגישה ביותר תוך שמירה על ערכים של יושר ואמינות. עו"ד כהן היא שחקנית נשמה, עם יכולת לאמפתיה, חמלה, והכלה את כאבם של כל הצדדים המשתתפים, כי בקרב הגירושין כולם יוצאים חבולים.

עו"ד כהן, מהי "כתובה" וכיצד היא עוזרת בגירושין?
"הכתובה נועדה להגן על האישה". אומרת עו"ד כהן, "שלא תהא קלה בעיניו".
הכתובה היא מסמך להתחייבות הבעל כלפי אשתו בזמן הנישואים, במקרה של גירושין או מות הבעל. הכתובה היא התחייבות הבעל לשלם לאשה סכום כסף בזמן הגירושין או מתוך עיזבונו אם ימות לפניה. 

הכתובה נועדה להכביד על גבר שרוצה לגרש את אשתו ללא עילה מוכחת, וגם לחזק ולהבטיח את קשר הנישואין, היות והבעל יודע שיצטרך לשלם לאשתו את הסכום עליו התחייב בכתובה. 

הכתובה דואגת לביטחונה הכלכלי של האלמנה לאחר פטירת בעלה, והיא תוכל לתבוע את כתובתה מעיזבון בעלה, וכן היא מגנה על הגרושה ומבטיחה את עתידה הכלכלי.
הכתובה היא חלק מהקידושין לא ניתן לבטלה".

Whatsapp Image 2022 07 10 At 08.25.51

במקרה  של גירושין, מה ההבדל בין זוג שנישא "כדת משה וישראל", וזוג שנישא בנישואין אזרחיים ולא נרשם ברבנות.

"יש הרבה חוסר ידע של הציבור בנושא, זו הזדמנות נהדרת לעשות סדר בנושא" מדגישה עו"ד כהן "זוג שנישא כדת משה וישראל ונרשם ברבנות, או זוג שנישא בנישואין אזרחיים ולא נרשם ברבנות, על שניהם חובה לעבור בבית הדין הרבני במקרה של גירושין. 

ההבדל ביניהם הוא שמי שנישא בנישואין אזרחיים יצטרך "גט לחומרה" לפי ההלכה.
נכון הוא שלא בכל מקרה גירושין יש הסתמכות על הכתובה, אולם במקרה של נישואין
אזרחיים האישה מגיעה מראש במצב של נחיתות ומחסירה מעצמה את הפריבילגיה של עזרת הכתובה. רק חתונה רפורמית אינה מחייבת גירושין ברבנות".

האם העדר כתובה משפיע על מתן מזונות אישה?
"לא" מדגישה עו"ד סיון כהן ומבהירה, "אין בכך שאין כתובה ביטול הזכות לקבלת "מזונות אישה", ככל ולאישה יש זכות לאור הנסיבות בקבלת מזונות. אולם, כיום רוב הנשים הן עצמאיות, עובדות, מרוויחות, ומפרנסות את עצמן, לכן נושא המזונות הפך לשולי והסכומים הנקבעים בבית הדין הם נמוכים עד מגוחכים".

הוא הדין בנושא הרכוש?
"אני תמיד ממליצה לזוגות שמתחתנים, במיוחד אם הם בעלי נכסים לפני החתונה, לעשות "הסכם ממון" לפי חוק יחסי ממון. זוג שחי ביחד ללא חתונה, אמליץ לו לעשות "הסכם לחיים משותפים" היות ולא חל עליהם חוק יחסי ממון. 

זוג שמתחתן ללא הסכם ממון, מחיל עליו את חוק יחסי הממון שקובע שמהיום שהתחתנו ועד שנפרדים, כל רכוש שנצבר בטווח הזה, ולא חשוב על שם מי הוא רשום, הוא משותף. ביום הפרידה מתחלקים חצי חצי. 

זוג שנישא בנישואין אזרחיים, לא ערך "הסכם חיים משותפים", ומתגרש, והיה ואחד הצדדים ירצה לטעון שהרכוש שנצבר הוא משותף, יהיה עליו להוכיח כוונת שיתוף ספציפי לכל נכס ונכס לגביו הוא טוען לשיתוף, היות ולא חל עליהם חוק יחסי ממון.
עריכת הסכמים אלו לפני התחלת החיים המשותפים חוסכת מחלוקות, ריבים והוצאות משפטיות גבוהות כשנפרדים. ויש לזכור כי בסוף כולם עוברים את אותו התהליך ברבנות".

מסר מוביל לזוגות שמתגרשים בפרט וללקוחותיך בכלל?

"כל זוג שלישי בישראל מתגרש. משפחה שמתפרקת זה הליך שקשה לכולם. אנשים מגיעים לייעוץ עם עורכי דין במצבים של קושי, ולעיתים עולמם חרב עליהם. הטיפול שלי בלקוחותיי הוא מקצועי ומניב תוצאות גבוהות אולם לא ממקום של רחמים ו"מסכנות". להיפך, אני משקפת להם שמהקושי צומחים, שזו הזדמנות לשינוי והבחירה בדרך חדשה היא בידיים שלהם. למנף את המצב למקומות חדשים, גבוהים, וטובים יותר".

עו"ד סיון כהן היא מגשרת מוסמכת מטעם "אמות גישור" המרכז ליישוב סכסוכים
של אוניברסיטת תל אביב.

עו"ד סיון כהןמגדלי V-TOWER, בר כוכבא 23, בני ברק 

טלפון: 03-5447788 טלפון: 050-3644228

[email protected]

 

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים