Woman having lunch in a cafe, eating salad

אכילה מודעת לחיים בריאים יותר

אם אתם מוצאים את עצמכם אוכלים פחות מסיבות תזונתיות ויותר כדי להתנחם במזונות עתירי קלוריות ריקות או חטיפים לא בריאים שנמצאים בהישג יד, אתם נמצאים באזור המסוכן של אכילה ריגשית // בריאות

לאוכל לא מזין יש לעיתים טעם מפתה והוא יכול להסיח את דעתנו מיום רע, מרגשות שצפים ומהתמודדויות עם מכשולים בחיינו אבל המחיר של אכילה לא מודעת כבד – היא  עלולה להוביל לעלייה מיותרת במשקל, עייפות, תחושת כבדות ולהשלכות בריאותיות אחרות. שמירה על תזונה בריאה מחייבת אותנו לאכול באופן מודע בכל זמן.

סוזן בוורמן, דיאטנית קלינית ומנהלת הדרכת תזונה גלובלית בהרבלייף מסבירה: " בעולם שנמצא בתנועה מתמדת, אכילה מודעת עשויה להיות קשה שכן היא דורשת מאיתנו לקחת את הזמן ולהיות קשובים לשאלות איך, מתי, איפה ומדוע אנחנו אוכלים, ולא להתייחס לאכילה כאל משימה ברשימת המטלות שלנו. אכילה מודעת מאפשרת לנו לעצור לרגע ולחשוב על סוג המזון וכמות המזון שאנחנו צורכים. העובדה שנהיה מודעים לסיבה שגורמת לנו לנשנש ונקדיש זמן כדי לשבת ולאכול ארוחה ללא הסחות דעת תאפשר לנו ליהנות מהאוכל, ללמוד על דפוסי האכילה שלנו וליהנות מהתועלות בארוחות בריאות ומזינות יותר".

בוורמן מונה 5 דרכים שיעזרו לכם לאכול באופן מודע:

  • רישום- לרבים מאיתנו שהתחילו תוכנית אימונים נאמר לעיתים קרובות לעקוב אחר הצעדים, הקילומטרים או מספר האימונים השבועיים. מדוע? מכיוון שכאשר אנחנו עוקבים אחר ההתקדמות שלנו אנחנו מודעים יותר להצלחות שלנו וגם לאזורים בהם נוכל להשתפר. ניהול יומן אכילה הוא תרגיל מרתק ופעמים רבות מאיר עיניים. הוא יזכיר לכם את הקרקרים שאכלתם אחרי ארוחת הצוהריים או את המנה הנוספת של תפוחי אדמה שאכלתם בארוחת הערב. רישום של מה שאתם אוכלים – וגם מתי ומדוע – מאפשר לכם להתמקד בהרגלים שאתם צריכים לעבוד עליהם.
  • הפסקה- פעמים רבות אנחנו מוצאים את עצמנו "בודקים" מה נמצא במקרר או בארונות המטבח. אולי אפילו שואלים את עצמנו מדוע בכלל נכנסנו למטבח. אז לפני שאתם חוטפים משהו לאכול, קחו רגע כדי לשאול את עצמכם, "מדוע אני אוכל עכשיו?" רוב הסיכויים שאתם לא נמצאים במטבח כי אתם רעבים; אולי אתם משועממים, כועסים או עייפים. אם תקדישו זמן כדי לשאול את השאלה, אתם עשויים לגלות שאכילה לא חייבת להיות הפתרון. מצאו דרכים אחרות להתגבר על שעמום, כעס או עייפות. במקום לאכול, צאו לטייל, התקשרו לחבר/ה או הכינו כוס משקה חם.
  • ריכוז- בעולם מלא הסחות דעת, לעיתים קרובות אנחנו משתמשים בארוחות כהזדמנות לבצע משימות נוספות – לצפות בטלוויזיה, לענות על הודעות דוא"ל או לגלוש באינטרנט. הסחות דעת אלה מונעות מאיתנו להיות מודעים באופן מלא לסוג המזון ולכמות שאנחנו אוכלים. לכן, פנו זמן בו לא תעשו דבר מלבד לאכול, לבד או עם המשפחה, התרכזו באכילה כדי שתוכלו להיות מודעים יותר לכמות האוכל שאתם אוכלים וגם וליהנות ממנו.
  • חושים- כשאנחנו אוכלים ארוחה, קשה להיות מרוכזים לחלוטין ופעמים רבות אנחנו חושבים על מה שעלינו לעשות לאחר הארוחה. למרות העומס, הקדישו לפחות 20 דקות כדי להתמקד בארוחה ושימו לב למזון על הצלחת. הפעילו את החושים והיו מודעים לריחות, לטעמים, לצבעים, למרקמים ולצלילים של המאכלים – סביר להניח שתעריכו יותר כל נגיסה אם תאכלו באופן מודע, ועדיין תוכלו לשבוע ממנה קטנה יותר.
  • זיהוי תחושת שובע- לכולנו כבר קרה שאכלנו ארוחה שגרמה לבטן שלנו להיות כל כך נפוחה עד שהיינו צריכים לשחרר כפתור במכנסיים. רבים נוהגים לאכול עד שהם מלאים מדי במקום לאכול רק כדי להיות שבעים. תהליך זה עשוי להיות מאתגר עבור אלה מאיתנו שחונכו 'לסיים את כל האוכל בצלחת' או שחוששים לבזבז אוכל. לכן, התחילו עם מנות קטנות יותר, ונסו להשאיר לפחות ביס אחד בצלחת. אכלו לאט ובאופן מודע, ושימו לב איך אתם מרגישים כשאתם אוכלים עד שכבר לא תהיו רעבים, במקום לאכול עד שאתם 'מתפוצצים'.

 

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים