Little,Preschool,Kid,Boy,Sleeping,In,Bed,With,Colorful,Lamp.

שעון חורף מתקרב, איך נעזור לילדים להתרגל לשינה טובה ומוקדמת יותר

בעוד שרובנו נהנה משעת שינה נוספת, ילדים רבים, ובעיקר תינוקות, עלולים לחוות השפעות כמו עייפות יתר, עצבנות ועוד. למה זה קורה? האם המעבר צריך להיות חד או הדרגתי? מה עושים עם יקיצה מוקדמת, ולמה חשוב להתמיד?
ממש עוד מעט נעבור לשעון חורף – בלילה שבין שבת לראשון, בשעה 2:00 לפנות בוקר, המחוגים יזוזו שעה אחת לאחור, כלומר לשעה 01:00. בעוד שרבים מאיתנו ייהנו משעת שינה נוספת, לא מעט הורים חוששים שמא יצטרכו להתעורר עם ילדיהם שעה מוקדם מהרגיל.
אכן, יש ילדים שמפגינים גמישות רבה בשינה, ועבורם סביר שהמעבר יהיה חלק. עם זאת, עבור רוב ההורים, רק המחשבה על התעוררות בשעה אחת קודם, לא ממש נעימה. הדבר נכון במיוחד בקרב הורים הנמנים עם חברי "מועדון ה-05:00 בבוקר" הידוע לשמצה.
לפני שנפנה לכלים שיסייעו לנו לצלוח את המעבר לשעון החורף, חשוב שנבין מדוע תינוקות מגיבים למעבר שונה מאשר מבוגרים – והסיבה לכך טמונה בהשפעה של החושך על תזמון השינה של התינוק. עם רדת החשכה, מוחם של התינוקות יתחיל בהפרשת מלטונין, כתוצאה מכך הם יהיו עייפים ומוכנים לשינה.
בחורף, החשיכה מגיעה מוקדם מהרגיל ולכן צפוי שהתינוקות יתחילו להתעייף מוקדם יותר – ובעקבות כך גם יתעוררו מוקדם יותר. עלינו המבוגרים, החשופים יותר להשפעות של אורות ומסכים עד שעות מאוחרות, לרוב ההשפעה תהיה פחותה.
סיבה נוספת לכך שתינוקות ומבוגרים מגיבים שונה למעבר לשעון החורף, קשורה לתגובת המוח לעייפות יתר – שכן מוחם של תינוקות רגיש יותר לעייפות יתר ולהשפעותיה השליליות, בהשוואה אלינו המבוגרים. עבור תינוק שרגיל ללכת לישון בשעה 19:00 בכל ערב, משמעות מעבר השעון היא שכעת הוא יתחיל להיות עייף כבר בשעה 18:00. אם נמשיך להשכיבו ב-19:00 כפי שהוא רגיל, הוא עלול לסבול מעייפות גדולה מדי בעת ההרדמות. וכאשר התינוק עייף מדי, מופרשים בדמו הורמוני סטרסט, כמו קורטיזול ואנדרנלין. תחת השפעתם, התינוקות עלולים להתקשות להירדם אף שהם מאוד עייפים, להתעורר יותר בלילה ולהקיץ מוקדם יותר בבוקר.
איך עושים זאת?
התחילו לדחות את שעת ההשכבה של התינוק ב-ב-10 דקות בכל כמה ימים. למשל, במקרה שהתינוק רגיל ללכת לישון בשעה 18:00, נתחיל להשכיבו ב-18:10, לאחר כמה ימי הסתגלות לשעה החדשה, נוכל לנסות לאחר את השעה ל-18:20. כך, נמשיך בתהליך בעוד שאנחנו מוודאים שאין השפעה שלילית על הלילה ושעת היקיצה, עד שנגיע לליל המעבר והתינוק שלנו יושכב ב-19:00. בליל המעבר השעה "תתאפס" והוא יושכב בעצם בשעה הרגילה שלו, ב-18:00 בערב.
חשיפה לשמש ולאור. נצלו את העובדה שמזג האוויר עדיין נעים כדי לחשוף את ילדיכם לאור טבעי לאורך שעות היום. ככל שילדכם ייחשף לתאורה טבעית לאורך היום, כך הוא יצליח להסדיר את השעון הביולוגי ואת הפרשת המלטונין שלו לאורך היום והלילה.
נשמו עמוק והתמידו. חשוב להבין ששינוי השעון הביולוגי של ילדיכם הוא תהליך שדורש זמן. לרוב, כשבועיים בערך לתוך שעון החורף, ילדיכם צפויים להסתגל לשינוי בשעות השינה. לאורך תהליך ההסתגלות ייתכן שהם יהיו עייפים יותר מהרגיל, וכתוצאה מכך יבכו או יהיו נסערים יותר. חשוב שתבינו זאת ותכילו את הסערה בסבלנות, ותמשיכו להתמיד בשינוי. התוצאה לא תאחר לבוא.
שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים