אורחת ושמה חרדה: איך תתמודדי עם הפחד בימים אלו?

החדשות לא מפסיקות להגיע, עוד שיגור, עוד נפילה, עוד רשימה של חללים ועוד חשד לחדירה. סיבות מספיק טובות ששולפות את כל הפחדים שלנו בכוח מהארון על שלל צבעיהם וצורותיהם. והחרדה... גם היא לא מבוששת להגיע. אז איך נעזור לעצמינו – לנפש ולגוף להגיע לאיזון בזמנים שכאלו? כמה טיפים לתרגול ויישום.

הימים סוערים ועוברים על כולנו בתחושת חוסר ודאות ופחד שלעיתים אף מלווה בהתקף חרדה, כזה שמרגישים אותו ממש. הוא מתבטא בתגובות פיזיות של הגוף מבלי שיש לנו שליטה עליהן ובלי שאנו מעוניינים בהן כלל וכלל.

הנה כמה טיפים ועצות שיכולים לסייע בניהול החרדה ובהתמודדות עם המצב בימים אלו.

לפחד יש מקום:

לפני כל העצות אתחיל בעצה הזו שהיא חשובה לא פחות וצריכה להוות נקודת פתיחה בה את עומדת לפני יישום של כל אחד מהדברים הבאים. לתת מקום לפחד. יש לו מקום. כן, כן. זה בסדר לפחד בימים כאלו. תאמרי את זה לעצמך.

לפעמים אדם מתחיל לרדוף את עצמו בהאשמות של- למה אני מפחד? למה אני כ"כ חרדתי? מה יש לי? וצריך לדעת שזה בסדר, אנחנו אכן במצב מתוח שגורם לנו לתופעות לוואי נפשיות שאיננו חפצים בהן אך לא ניתן לדלג עליהם לפעמים. 

אחרי זה יש לשים את ה-אבל!

ה-אבל הזה הוא הגבלת הפחד ע"י נקיטה בצעדים אקטיביים שירסנו אותו, כמו העצות שיינתנו בהמשך.

להתעדכן אך לשמור על גבולות:

מי מאיתנו לא רוצה להתעדכן במתרחש סביבנו מבית ומחוץ? הסקרנות רק גואה והלחיצה על הדק אתרי החדשות או הרשתות החברתיות קלה מאוד. רגע לפני כן עצרי! זה בדיוק שבריר שנייה כזה שצריך לתפוס אותו בשתי ידיים ולהבין, כאן אני מנהיגה את עצמי ובידי השליטה על כמה אני רוצה לראות, מתי ואיך.

העצה היא להגדיר שעה ביום בה את צופה במשדר חדשות מרוכז- שם יש את כל העדכונים ובד"כ הם גם מצונזרים ממראות קשים.

אם את נכנסת לרשתות חברתיות קחי בחשבון כי ייתכן ותחשפי למראות קשים כיון ששם אין לך שליטה על התכנים שעולים ואין מי שמסנן אותם לפני. כמה שזה קשה, השתדלי להימנע עד כמה שאפשר. זכרי שכל מראה כזה נצרב לך בזיכרון ועלול אף לעורר פוסט טראומה בשלב מאוחר יותר. והלוא כבר הצטווינו- "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

שמרי על שיגרה:

שמירה על שגרה היא דבר מבורך שעוזר לנו לרדת אל הקרקע ולהתעסק בדברים פשוטים כמו לקום בשעה קבועה, להתפלל, ללכת לעבודה(מי שעובד בימים אלו), להכין אוכל, לצאת עם הילדים לגינה, לשמור על שעת השכבה קבועה וכו'.

בדבר הכ"כ פשוט הזה טמון כח רב. הרי הפחד הינו פרי דמיוננו השופע. הדמיון שלוקח אותנו למחוזות קרובים או רחוקים ובעיקר גורם לנו לפחד מהעתיד. מה יקרה אם ומה יהיה כש… ומיני שאלות מהסוג הזה שרצות בראש ללא הרף. השמירה על השגרה ועצם ההתעסקות בדברים של היום-יום מאזנת ומחזירה אותנו אל ההווה. בנוסף, היא מספקת לנו תחושת יציבות וביטחון כאשר אנו מרגישים ששאר הדברים סביבנו כבר לא ממש יציבים ובטוחים.

חיזוק כוחות הביטחון האמוניים:

אנחנו ניזונים כל כך הרבה מחדשות חיצוניות, מפרשנים שמעבירים לנו את המציאות בצינור בו רכיב האמונה חסר באופן מובהק. כשהאמונה באלוקים נזנחת הצידה תוך כדי ניסיון לפרש את המתרחש ולחזות את הבאות מעיני בשר, זה באמת מפחיד. לכן, הקפידי להזין את עצמך מנגד בלימוד והעמקת הביטחון והאמונה.

זו הקדמת תרופה יעילה במיוחד לפני שהמכה תבוא, הלוא היא החרדה. כי כשאדם הולך בעולם בתודעה של אמונה הסיכויים כי הוא יגיע לידי פחד וחרדה צונחים אוטומטית באחוזים רבים. ההרגשה שהוא מושגח תמיד רוחשת בליבו ומשרה רוגע.

יתירה מזאת, כך תצליחי גם לשמור על מורל גבוה, מצב רוח טוב וחיוניות במהלך היום. 

מלבד כל אלו גם שמירה על קשר עם הקרובים על ידי שיחת טלפון יומית הם מתכון מצוין להתמודדות. שיתוף מילולי של הקושי ביכולתו לנקות ולשחרר.

גם התעסקות באומנות, מוזיקה ויצירה הם רופאים נפלאים לנפש. שם אפשר לבטא את מה שהנפש חווה בחופשיות ובלי שיפוטיות. בנוסף, היצירה משכיחה מאיתנו לעיתים את המצב ולוקחת למחוזות אחרים, שלווים ורגועים יותר.

בתפילה לימים של גאולה!

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים