2880px Achdut Israel P1020009

פחד מלחמה ובית היתומים בהעברה לגבול אוקראינה – כך העבירו את הילדים

במבצע חילוץ מסובך שארגן רב העיר אודסה ובתו, יצאו עשרה אוטובוסים עם 150 יתומים יהודים לכיוון הגבול עם רומניה, אך לאחר 27 שעות הם נאלצו לחנות בעיירה בהרי הקרפטים. המטרה הסופית: להעביר את הילדים לישראל, "כל השבת נסענו, לא הייתה אפשרות לצאת מהמדינה. אי אפשר לדעת מה נעשה"
בקור המקפיא של אוקראינה, כשברקע הדי המלחמה עם רוסיה, יצאו לכיוון הגבול עשרה אוטובוסים עם 150 ילדים יהודים שהוריהם הלכו לעולמם. את מבצע החילוץ של הילדים מבית היתומים באודסה יזם רב העיר, שלמה בקשט, עם בתו שירה. בדרך נעצר האוטובוס לתפילה, והרב בקשט עודד את הילדים לשיר "הבאנו שלום עליכם".
"זה ניסיון חילוץ מורכב מאוד ולא לגמרי בטוח", מספר הרב בקשט. המבצע מורכב מפני שליתומים אין דרכונים – לא ישראליים ולא אוקראיניים. "יש בעיות משפטיות, חוקיות ולוגיסטיות. לילדים אין דרכונים ויש בעיית אפוטרופסות".
המסע של היתומים החל ביום שישי ב-11 בבוקר. התכנון היה לנסוע במהלך השבת ולהגיע בלילה למעבר הגבול עם רומניה, סמוך לעיר סירט. אלא שבדרך הנסיעה הסתבכה. "כל השבת נסענו, והגענו אחרי 27 שעות לעיירה באזור הקרפטים. לא הייתה לנו אפשרות לצאת מהמדינה, וכרגע אין מצב לנסוע למעבר הגבול בסירט, כיוון שיש שם המון אנשים", מספר הרב בקשט.
הרב מתאר כי הדרך הייתה קשה ומסוכנת: "היו בדרך סכנות רבות, עברנו במקומות שהיו בהם אזעקות ונתקלנו בצבא האוקראיני. אי אפשר לדעת מה נעשה". שיירת האוטובוסים נתקעה פעמים רבות במחסומים, והוזהרה שלא להמשיך באותה הדרך בשל הפצצות.
ברומניה מחכים לילדים שגריר ישראל ברומניה, דוד סרנגה, גויס כדי לסייע לילדים להגיע לארצו. השגריר התקשר לשר הפנים הרומני ולראש מערך החירום במדינה, ראאד ערפאת, פלסטיני שגדל בשטחים. ערפאת למד רפואה ברומניה, ומאז התקדם עד לתפקיד סגן שר הבריאות של המדינה. הוא מיודד עם שגריר ישראל, ובזכות המעורבות המשותפת שלו ושל השגריר, הסכימה ממשלת רומניה לאפשר לכל היתומים להיכנס ללא דרכונים – אלא שבינתיים, כאמור, לא ברור אם הילדים יוכלו בכלל להגיע לשם.
"הרומנים הבטיחו שיאפשרו להם להיכנס ולא תהיה בעיה. המטרה היא להעבירם בסוף לישראל", סיפר סרנגה, שאת השבת העביר בסירט בציפייה ליתומים. בינתיים המשיך סרנגה לסייע לעשרות ישראלים שהגיעו למעבר הגבול במהלך השבת וניסו לעבור לצד הרומני.
נראה שהדרך לגבול רומניה אינה פשוטה לאיש. כפי שתיאר זאת השגריר – פקק תנועה אדיר באורך של 17 ק"מ גרם לרומנים לסגור את המעבר בשבת למשך שעתיים וחצי. סרנגה הוסיף כי בהמשך הפקק התארך ל-22 ק"מ. למרות זאת, השגריר ציין כי עשרות ישראלים כבר חצו את הגבול לרומניה, והוסיף: "אנחנו ערוכים לקליטתם של היתומים, מתי שיגיעו".
שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים