Essential Goods During Epidemic Prevention And Protection Of Coronavirus Spreading

עושים סדר בחומרי הניקוי: כללי זהירות

המקרה המצער על הרעלה בסניף ארומה ברעננה השבוע, לימד אותנו עד כמה צריך להיזהר מחומרי ניקוי בעת העבודה במטבח ובבית בכלל • מדי שנה בשבוע שלפני חג הפסח, עולה מספר החשיפות לרעלים • בשנת 2020 עלו מספר הפניות ל- 992 פניות, עליה של כ-35% ביחס לממוצע השבועי בשנת 2020

המוסד לבטיחות ולגיהות יוצא בהנחיות בטיחות לילדים לקראת חג הפסח:

השבוע פורסם כי גבר בן 50 מורדם ומונשם לאחר ששתה בסניף ארומה ברעננה תה ובו ממיס שומנים ששימש לניקוי התנור, ולאחר מכן אוחסן ככל הנראה בכוס חד פעמית. מדי שנה נפגעים עשרות אלפי אנשים במהלך ניקיונות הפסח. למרבה המזל בחלק גדול מהמקרים הפגיעות נקודתיות וחולפות, אבל יש גם פגיעות קשות.

מנתוני המרכז הארצי למידע בהרעלות במרכז רפואי רמב"ם, עולה שמדי שנה בשבוע שלפני חג הפסח עולה מספר החשיפות לרעלים. בשנת 2020 בשבוע לפני פסח היו 992 פניות, עליה של כ-35% ביחס לממוצע השבועי בשנת 2020. כמחצית מהפניות היו בנוגע לפעוטות ולילדים מתחת לגיל 6 שנים. עוד מראים הנתונים כי 51% מהפניות בשבוע שלפני חג הפסח היו עקב חשיפה לכימיקלים ו-39% עקב חשיפה לתרופות.

מבין כלל חומרי הניקוי בבית החומרים עם פוטנציאל הפגיעה הגדול ביותר הינם מנקי תנורים ומסירי שומנים (בסיסים חזקים), פותחי סתימות (בסיסים חזקים או חומצות חזקות) ומנקי אסלות (חומצות). חומרים אלה גורמים לנזק המשתנה בחומרתו בהתאם לחומרת החשיפה ומשכה ויכולים לגרום לכוויות עמוקות בכל איבר או רקמה איתה הם באים במגע כגון עור ריריות העין והוושט ואף לגרום לנזקים ארוכי טווח כגון היצרויות בוושט, ובמקרים מסוימים, בליעת חומצות ובסיסים עלולה להסתיים במוות. חומרי הלבנה (אקונומיקה) מכילים בדרך כלל נתרן תת-כלורי. ריכוזו בתכשירים הביתיים אמנם קטן אך יש בו כדי לגרות את העור וריריות העיניים ואת דרכי העיכול.

דרכי הטיפול במקרה של חשיפה לחומר החשוד כרעיל צריך להיות מהיר. במידה ויש פגיעה ברירית העיניים או העור יש לשטוף מתחת למי ברז. במידה ויש בליעה של חומר החשוד כמסוכן יש לתת לילד לשתות חצי כוס מים או חלב (בתנאי שהוא בהכרה וללא מצוקה נשימתית) אין לגרום להקאה אצל הילד בשל הסיכוי להחמרה של הנזק ולתשניק. לאחר הפעולה המידית יש להתקשר עם גורם רפואי שיוכל לסייע בעצה ובהכוונה, כמו רופא משפחה או המכון הארצי למידע בהרעלות ברמב"ם.

 

לקראת חג הפסח השוק מוצף בסוגים רבים של חומרי ניקוי למטרות שונות. חשוב לדעת שרוב חומרי הניקוי מכילים תרכובות של כימיקלים שונים, אשר עלולים לפגוע בבריאותנו במידה ולא נעשה בהם שימוש נכון.

לאור החשש מהרעלות בזמן הניקיונות המוסד לבטיחות ולגיהות יוצא במקבץ של הנחיות לשמירה על בטיחות הילדים לקראת חג הפסח:

  • לפני התחלת העבודה עם חומרי הניקוי הקפד על אוורור המקום.
  • יש להקפיד להשתמש באריזות המקוריות של חומרי הניקוי. העברת החומרים לאריזות קטנות יותר שאינן האריזות המקוריות מסוכנת ועלולה להוביל לתאונה. לא אחת התרחשו אסונות כאשר ילדים שתו חומרי ניקוי שאוחסנו בתוך בקבוקי משקה.
  • יש לסגור היטב את מיכלי החומרים מיד עם תום השימוש.
  • יש להרחיק את החומרים מקרבתם של ילדים. במהלך העבודה והאחסנה חשוב להקפיד על העמדת החומרים במקומות גבוהים. בשום אופן אין לאחסן חונרי ניקוי בארון שבו מאחסנים חומרי מזון. מומלץ לאחסן את חומרי ניקוי בארונות נעולים.
  • ערבוב בין חומרי ניקוי שונים מסוכן, עלול לגרום לריאקציה כימית ביניהם שכתוצאה ממנה נפלט גז רעיל העלול לפגוע בדרכי הנשימה ואף לגרום לפגיעות חמורות.
  • חומרי ניקוי המיועדים לשימוש בריסוס – יש לוודא שפיית הריסוס מכוונת מהגוף והלאה. לאחר היישום יש לסגור את הניצרה (בד"כ ע"י סיבוב של ראש התרסיס).
  • אין לרסס חומרי ניקוי בקרבת אש או מקור חום. חומרי ניקוי לא מעטים מכילים רכיבים דליקים מאוד. יש לאחסן את חומרי הניקוי בריחוק ממקור חום אש.
  • השתמש אך ורק בחומרים המיועדים לשימוש ביתי, חומרים לשימוש תעשייתי אינם מיועדים לשימוש ביתי.
  • מומלץ לרכוש אריזות בטוחות לפתיחה קשה ע"י ילדים.
  • הכר את סימני האזהרה המופיעים על אריזת המוצר.מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר: "כולנו נרגשים לקראת אירוח המשפחות בליל הסדר ועובדים מסביב לשעון בכדי להבריק את הבית לכבוד החג. יחד עם זאת, האירועים האחרונים מלמדים אותנו כי עלינו לנקוט במשנה זהירות ולהרחיק את חומרי הניקוי מקרבת הילדים. אני מאחל לכולם פסח כשר ושמח".
שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים