Image by www.freepik.com-

מהו לקטוז- ומהי אי סבילות ללקטוז?

לקטוז הוא סוכר טבעי הקיים במוצרי חלב. הוא למעשה דו סוכר שמורכב מגלוקוז+גלקטוז מחוברים ביניהם. על מנת לפרק לקטוז אנו צריכים אנזים מיוחד שנקרא לקטאז. אי סבילות ללקטוז  מתרחשת כאשר הגוף לא יכול לעכל ולספוג לקטוז  בגלל מחסור של האנזים לקטאז. אם אין בגוף כמות מספקת של לקטאז, הלקטוז לא יכול להיספג והוא עובר למעי הגס, שם הוא מתחיל לגרום לסימפטומים.

יש חוקרים הטוענים שאצל בני אדם ייצור האנזים לקטאז יורד עם הגיל ואכן רב הבוגרים בעולם  70  אחוז (!) סובלים מאי סבילות מסוימת ללקטוז.
בעקבות הטרנד הכי חזק בתחום המזון כיום- טבעונות/צמחונות, שוק תחליפי החלב הינו שוק צומח מאוד בארץ ובעולם. מתווסף לכך אחוז הרגישים ללקטוז המצוי בחלב פרה, אחוז הולך וגדל, כאשר המודעות לכך שכמעט לכולנו רגישות ללקטוז ברמה כזו או אחרת עולה.

עד לאחרונה, חלב הסויה היה תחליף החלב הבולט והמוביל בשוק זה, אולם לאחרונה אנו עדים לתופעה שבה חלב השקדים מראה את אחוזי הגידול הגדולים ביותר בארה"ב, ומתחיל לחלחל בבתי אירופה ואף בארץ.

בארה"ב נתח השוק של משקאות השקדים עומד על 28%, כאשר חלב הסויה עדיין מוביל את שוק זה עם 36% וחלב האורז עומד על 32%, אולם הצפי הוא שבשנים הקרובות חלב השקדים יהפוך למוביל שוק זה. בארץ ישנן כמה שחקניות בתחום כמו אלפרו, רייס דרים, רמת הגולן ועוד.


"סימפטומי אי סבילות ללקטוז יתרחשו אחרי אכילה או שתייה של רכיב המכיל חלב", מסבירה הדיאטנית הקלינית- איריס אינגבר פסקין, "כמו מוצרי חלב. הסימפטומים המרכזיים כוללים":

  • גזים
  • שלשולים – צואה מימית שלוש פעמים או יותר ביום
  • בטן נפוחה
  • כאבי בטן
  • בחילה
  • התכווצויות בבטן

דרגות של אי סבילות ללקטוז

אי סבילות ללקטוז יכולה לנוע בין מתונה עד חמורה, תלוי בכמות הלקטוז בתזונה של כל אדם, ובמידת יכולת הגוף לעכלו. לא ניתן למנוע אי סבילות ללקטוז. עם זאת, התסמינים יכולים להיות מופחתים ע"י מניעת צריכת מוצרים מסוימים המכילים לקטוז.

והבעיה יכולה להיפתר בקלות
:

להתחיל לנסות להחליף את מוצרי החלב עם אלטרנטיבות – כמו חלב ויוגורטים אלפרו שעשויים מתחליפים של סויה, שקדים ואורז ללא חלב. הם טעימים ובריאים, מספקים סידן, חלבון וויטמין D החשובים כל כך לבריאות.

כיצד מזהים אי סבילות ללקטוז?

אם אחרי אכילה או שתייה של מוצרים המכילים לקטוז (מוצרי חלב, כמו גבינות, חלב, שוקו, יוגורטים, גלידות וכו) חשים בסימפטומים מסוג כאבי בטן, בחילה, גזים או אפילו שלשול, ייתכן שקיימת אי סבילות ללקטוז. ניתן לבדוק  בוודאות ע"י בדיקה רפואית.

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים