מתכון קפה לאטה מקיאטו עם inka

מדוע לא כדאי לשתות קפה על הבוקר, איך להירדם מהר בלילה // קצת על החיים

ספר חדש של ד"ר סטיוארט פארימונד, רופא משפחה בריטי נערץ, עושה סדר בניהול היומיום שלנו וממליץ לבחון מחדש את ההרגלים הקטנים כדי לחיות חיים בריאים ויעילים יותר - בלי מאמצים מיותרים, ויש גם קפה נטול קופאין ומתכון להכנת קפה מפנק

איך אני יכול להתעורר מהר יותר בבוקר? האם כדאי לבזבז זמן עבודה יקר על ארוחת צהריים? האם עדיף להתקלח בבוקר או בערב? כולנו שואלים את עצמנו עשרות שאלות שנוגעות להרגלי החיים שלנו בכל יום, ולרוב לא זוכים לתשובה מדעית מוכחת. ד"ר סטיוארט פארימונד, רופא משפחה ידוע ונערץ בממלכה הבריטית, נתקל שוב ושוב בשאלות האלה. בספר החדש שלו, שנקרא The Science of Living: 219 Reasons to Rethink Your Daily Routine ("מדע החיים: 219 סיבות לחשוב מחדש על הרגלי היומיום שלך", בתרגום חופשי), הוא משיב עליהן כשהוא מסתמך על הניסיון הרפואי הרב שצבר במהלך 20 שנות עבודתו כרופא משפחה וניתוח אלפי מחקרים מדעיים.

בוקר וקפה

אם אתם מתקשים להתעורר ולהתחיל את היום שלכם – אתם לא לבד. 70% מהאנשים מתקשים לתפקד בשעה־שעתיים הראשונות של היום, והתופעה הזו נקראת Sleep Inertia. הסיבה לכך היא שבזמן השינה הגוף שלנו מפריש הורמונים שמעודדים שינה כמו מלטונין, ולגוף קשה לעבור במהירות ממצב שינה למצב ערות. אם יש לכם מזל והתעוררתם במהלך שנת חלום עמוקה (שלב REM), אתם תרגישו אנרגטיים ומוכנים ליום החדש שהגיע. אבל אם תתעוררו בשלב של שינה שטחית ולא עמוקה, רוב הסיכויים שתתחילו את היום שלכם כשאתם חסרי אנרגיה, עייפים ומתקשים לתפקד, להתרכז ולקבל החלטות.

כדי לזרז את ההתעוררות בבוקר מומלץ להיחשף לאור יום חזק ככל האפשר. תאורת יום מעודדת התפוגגות של הורמונים שמעודדים שנת לילה ומעוררת את הגוף, ולכן כדאי לפתוח חלון לרווחה או אפילו לצאת החוצה למקור של שמש ישירה. בתוך כמה דקות תרגישו ערניים יותר. אם אתם ממילא לא יעילים בשעה־שעתיים האלה ביום, כדאי לנסות להתחיל את היום עם תרגילי יוגה, מתיחות או פעילות קלה כמו הליכה. כל אלה יאיצו את קצב הלב שלכם ויגבירו את זרימת הדם לחלקים במוח שעדיין ישנים ואפילו ישפרו את מצב הרוח.
בכל מקרה, גם אם אתם מרגישים ערניים ואנרגטיים במיוחד, לא מומלץ לקבל החלטות משמעותיות בשעות האלה. גם אם נראה לכם שהמוח שלכם עובד מצוין, הביאו בחשבון שמחקרים רבים הוכיחו שבשעה־שעתיים לאחר ההשכמה היכולת הקוגניטיבית שלכם אינה במיטבה. זמן התגובה שלכם בשעות אלה נמוך ביותר, והיכולת להחליט החלטות טובות שתהיו מרוצים מהן נמוכה ב־50% בהשוואה להחלטות שתקבלו בשעות האחרות של היום.
אז מתי לשתות את הקפה הראשון שלי?
אם אתם מרגישים מתח ולחץ נפשי בשעות הבוקר? ייתכן שהסיבה לכך היא שאתם שותים קפה חזק בשעה הראשונה לאחר שאתם מתעוררים. קפאין הוא מעורר חזק מאוד. הוא מזרז את המחשבה, מגביר את המוטיבציה ומשפר את מצב הרוח, והוא עושה זאת על ידי חסימה זמנית של אחד מההורמונים שמעודדים שינה ורוגע – אדנוסין. הבעיה היא שבשעה הזאת, מיד לאחר ההתעוררות, הורמון האנרגיה והמתח קורטיזול נמצא בשיאו, וקפה חזק מוסיף מתח נפשי, לעתים עד כדי חרדה.
איך להירדם טוב בלילה?
25% מאוכלוסיית העולם נאבקים בכל לילה עם הקושי להירדם. הסיבה לכך היא המחשבות הרבות שמתרוצצות בראשנו ומעוררות את מנגנון ה־Fight or Flight (הילחם או ברח) שטבוע בנו אבולוציונית. כל המחשבות המדאיגות מטעינות את הגוף באדרנלין שמונע מאיתנו להירדם. ואם כבר נרדמתם, השינה תופרע בגלל המחשבות. במצב כזה מומלץ להתרכז בנשימה עד להירדמות. גם הטמפרטורה והתאורה חשובות לשינה טובה, ומחקרים רבים מצאו שאנשים נוטים להירדם כמה שעות לאחר החשכה, כשהטמפרטורה ירדה.

ואם כבר עוסקים בקפה ובבריאות, יש לכם את הקה של אינקה שהוא ללא קפאין ויותר בריא להתחיל בו את היום:

תחליפי קפה של המותג INKA המשקאות מגורענים וללא קפאין, המבוסס על שעורה שיפון עולש וסלק ומשקה דגנים INKA  אורגני – משקה אורגני המבוסס על שעורה, לתת ועולש אורגני. מהווים אלטרנטיבה בריאה לקפה. בזכות תערובת הדגנים הייחודית של ‏INKA‏, למשקה טעם עדין וארומה מתוחכמת. ‏מתאים ‏גם לנשים הרות, מניקות וילדים מגיל 3.‏ לצמחונים ולטבעונים. המשקה אינקה, בעל אחוז סיבים גבוה המהווה מקור לסיבים תזונתיים שהינם בסיס לתזונה בריאה.‏ מתאים במקרים בהם מומלץ לא לצרוך קפאין כגון:‏ בשעות הערב, בעלי לחץ דם גבוה, לסובלים מנדודי שינה, בתקופת ההיריון וההנקה.‏ והבונוס – דל קלוריות !

מתכון חם ומתוק  להכנת לאטה מקיאטו לכל המשפחה 

מצרכים:

2 כפיות INKA

50 מ"ל מים

חלב שקדים (200 מ"ל) או כל תחליף חלב

סוכר וניל

אופן ההכנה:

תחילה  מחממים את החלב עם הסוכר וניל עד שיהיה חם אך לא רותח.

מקציפים את החלב עד שהופך לקצף.

יוצקים כמות קטנה של מים על ה INKA – שיראה כאספרסו חזק.

יוצקים את החלב לכוס (מומלץ להשתמש בכוס גבוהה).

שימו לב, לאלה מכם שחשוב שהלאטה שיראה טוב- עם שכבות יפות, חשוב שהקפה יהיה חם יותר מהחלב. עליכם לשפוך את הקפה אל כוס החלב באחת משתי דרכים האפשריות:

לאט מאוד לצד הכוס (אם אתם מוזגים אותו מהר מדי, תקבלו קפוצ'ינו) או מכד – באמצעותו ניתן לשפוך לאט לאמצע הקצף.

 

 

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים