כך תגרמו לילד שלכם לאהוב קריאת ספרים

הילדים של היום הקרויים "דור המחשב והנייד" שונים מאד במידת הסקרנות, החשיפה ודפוס המחשבה וההתנהגות מ"דור הספר" שבו אנו גדלנו # אם נרצה נוכל לגרום לשילוב בין השניים בהצלחה רבה # איך נעודד את הילדים לאהוב את האות הכתובה למרות כל הגירויים הסביבתיים? #

כשביקרתי בסניף של "צומת ספרים" במלחה בירושלים, הרשת שמעניקה לנו חווית תרבות ספרים לצד משחקים… אחת המוכרות שם הסבירה לנו בסבר פנים נוהרות,אגב, שימו לב כל מי שעומד בצומת ספרים יש לו את הנהרה השמורה לאוהבי הספר…

היא מסבירה לנו  את החשיבות  ומנדבת לנו טיפים יעילים לעידוד הרגלי קריאה אצל ילדים שנותיו הראשונות של הילד הן משמעותיות בעיצוב האישיות שלו. הקפדה על פיתוח הרגלים, כישורים, תחומי עניין ומגוון יכולות קוגנטיביות, פיזיות ורגשיות בגיל צעיר, יכולה לתרום להתפתחות בריאה ומאושרת של הילד באופן
משמעותי.

תפקידנו לעודד ולשפר את הרגלי הקריאה של הילדים בגיל צעיר, אם אנו רוצים שהם יגדלו להיות אנשים חושבים, סקרנים, יצירתיים, שופעים רעיונות וידע, אסוציאטיביים ועם אוצר מילים גבוה ורחב.

כמובן, קריאת ספרים צריכה להיות משולבת עם ערכים חינוכיים שעולים בקנה אחד עם הערכים אותם אתם מעוניינים להנחיל לילדכם.

אז איך מנחילים הרגלי קריאה?

  • מחקרים מראים כי קריאה משותפת עם הילדים משפיעה לטובה על יכולות הקריאה, פיתוח אוצר המילים, יכולות הביטוי והיצירתיות של הילד.
    ברגע שאתם הופכים את ההקראה להרגל, כבר מגיל צעיר מאד, כחלק מתהליך ההתפתחות וההתבגרות, ילדכם ייהנה ויאהב את הרגעים האלה ויצפה לרגע שבו הוא כבר יוכל לקרוא לבד.
  • כשהילד גדל ניתן ללכת איתו לספריה או לחנות ספרים ולגרום לו לחוויה של בחירת הספר ורכישתו. כך תגרמו לילד לשייך את חנות הספרים או הספריה לאטרקציה מהנה ממש.
  • מלאו את הבית בספרים, בכל פינה אפשרית ומתאימה, כך שהילד יהיה חשוף כמה שיותר לחומרי קריאה בהתאם לגילו.
  • קריאה משותפת של כל בני המשפחה יכולה לגבש ולקרב בין הלבבות של כולם, ניתן לבחור בכל פעם ספר המוסכם על כולם ובכל פעם מישהו אחר יקריא ממנו קטע קצר מעין סיפור בהמשכים, שאתם מחליטים על אורכו, בזמן ובשעה שאתם קובעים בכל יום או פעם בשבוע. כאשר הילד ייראה את המבוגרים קוראים, הוא יתמלא מוטיבציה לעשות זאת גם.
  • עודדו את הילד לקרוא תפריטים, שלטי חוצות, הוראות משחק, תחזיות מזג אוויר, לוחות זמנים של רכבת ועוד. זה יגרום להם להתחבר לאות הכתובה ולא לברוח למשחק במחשב.
  • שימו לב לקריאה של הילדים, אם יש טעויות בדקדוק או בהגייה, בסימני הפיסוק או באִינְטוֹנַצְיָה, תקנו אותם בעדינות ועודדו אותם לקרוא בקול רם בכדי שתוכלו לתקנם עד שיקראו מצוין. אבל אל תשכחו להקפיד לפרגן להם על המאמץ וההתקדמות לאורך כל הדרך, פשוט הפגינו התלהבות מיכולות הקריאה של הילד.

והיי נצלו את המבצעים שמחכים לכם בכל סניפי צומת ספרים בשבוע הספר, ומלאו
את הספריות של הילדים ושלכם


שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים