נשכן חיות מסיליקון רך מבית NUBY

"התינוקות המתוחים" של הקורונה – איך לגרום להם להרפות ולשחרר?

אחרי עבודה במשך שנים עם אלפי תינוקות, גילתה נעם גונן שכמעט כל תינוק שמגיע אליה השנה הוא "מתוח וקפוץ יתר על המידה". איך משחררים אותם? על זה בדיוק היא רוצה לדבר אתכם
בה נתקלתי בהמון תינוקות דרוכים, לא רגועים, חסרי שקט וכתוצאה מכך חסרי יכולת להרפות ולהירגע. לאורך השנים, כשעבדתי עם אלפי תינוקות, נתקלתי גם במצבים שדרשו חיזוק של שרירי תינוקות וגם בעבודת הרפיה של השרירים – אבל מה שראיתי השנה לא דומה לשום דבר שחוויתי עד כה. כמעט כל תינוק שראיתי או הדרכתי השנה היה מתוח וקפוץ יתר על המידה, כנראה כתוצאה מהסטרס שעברנו במהלך השנה האחרונה.
תינוקות כאלה, ואת ההורים שלהם, צריך ללמד דרכים כיצד להרפות ולשחרר.
העלאת מתח שרירי היא מצב שנוצר בגוף כתוצאה מהמנח ברחם ובלידה עצמה. את הקפיצות והדריכות של התינוק ניתן לראות כבר בתינוקייה במחלקת היולדות. תינוק בדרך כלל רך מאוד כשהוא נולד, רפוי, ואילו תינוקות עם מתח שרירי גבוה מורגשים "מוחזקים" – הם מצליחים להחזיק את הראש תוך זמן קצר והפנים שלהם קפוצות. נוכל לראות גם שכפות הידיים של התינוק סגורות בחוזקה וכי הוא לא מתרפק עלינו או מניח עלינו את הראש. בהמשך הוא ינסה להקשית את גבו או להרים את ראשו כאשר הוא שוכב על הגב, במקום להניח אותו על המשטח.
מה עושים? ריכזתי כמה דרכים שיעזרו לתינוק שלכם להרפות ולהיות נינוח יותר.
וזה עוטף אותו ברחמ(ים): יצירת חוויות רחמיות
בעודו ברחם, התינוק נמצא במקום בטוח, עטוף ומוגן, הוא מבלה את רוב הזמן בתנועה, מעורסל בטמפרטורה קבועה ונינוח, ומרגיש את גבולות הגוף שלו. כאשר הוא יוצא לאוויר העולם, הוא כבר אינו יודע איפה הוא מתחיל ואיפה הוא נגמר, חום הגוף שלו עדיין לא מווסת והתחושה הזו מבלבלת ומייצר חוסר נינוחות. כל מה שהוא צריך זה לחוות שוב את החוויה הרחמית והבטוחה – גם מחוץ לרחם. אז איך נספק לו את התחושה הזאת?
ניגע בו במגע עמוק, מגע חזק ובטוח שנותן ביטחון
פעמים רבות הורים חוששים לגעת במגע עמוק, כדי "לא לשבור את התינוק" ומסתפקים במגע עדין. אבל המגע הזה לא מספיק מרגיע ולא מספק את תחושת הביטחון של הרחם.
עד לגיל שלושה-ארבעה חודשים נשתמש בשיטת העיטוף
העיטוף (swaddling) מלחיץ הורים רבים, כי הוא נותן תחושה כאילו אנחנו סוגרים את התינוק שלנו. אבל ההפך הוא הנכון, התינוק נולד עם רפלקסים, וביניהם רפלקס מורו – רפלקס הבהלה הקדום. הרפלקס, שנועד במקור לשמור על בטיחות התינוק, מתבטא בכך שהתינוק פורש ידיים ורגליים ומתכווץ כולו – ומעיר את התינוק המודרני מהשינה, במיוחד לאור הנחיית משרד הבריאות להימנע מהרדמת התינוק בשכיבה על הבטן. העיטוף אם כן נועד לאפשר לתינוק לישון טוב יותר על הגב ולהרגיש את גבולות גופו.
שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים