תמונת (פייסבוק)

אגנס קלטי חוגגת יום הולדת 100, מי שנחשבת לספורטאית היהודייה המצליחה ביותר בעולם

מי שזכתה ב-10 מדליות אולימפיות, חינכה דורות של מתעמלות ישראליות, קיבלה פרס ישראל ונחשבת גיבורה לאומית במולדת, בשנים האחרונות עברה להתגורר בבודפסט ליד בנה רפאל

אגנס קלטי, נחשבת לספורטאית היהודייה המצליחה ביותר אי־פעם ולאחת המתעמלות הגדולות בכל הזמנים, חגגה השבוע יומולדת 100. אגנס, עזבה את ישראל לפני שנתיים ועברה לגור ליד בנה בבודפסט עיר הולדתי. חגיגות ימי ההולדת תוכננו בהונגריה ובישראל נתנו לה כבוד, כשהוועד האולימפי הישראלי, בשיתוף פעולה עם איגוד התעמלות מכשירים נשים התאגדו לציון יום הולדתה המאה בהחלטה לקרוא לאליפות ישראל בהתעמלות, החל משנת 2021, על שמה ואף יצרו לוגו מיוחד שילווה את התחרויות. בהונגריה, תכננו לערוך לה טקס גדול באחד מבתי הכנסת, אבל החשש שהיא תהיה בין הרבה אנשים. הקורונה קלקלה את החגיגה", אומר בשיחה מבודפשט בנה הצעיר רפאל בירו.

אגנס קלטי נולדה בהונגריה ב־1921 למשפחה יהודית אמידה. בגיל ארבע החלה להתאמן בהתעמלות במועדון ספורט יהודי, בהמשך התמקדה דווקא בנגינה בצ'לו, אך בגיל 16 חזרה להתעמלות וכעבור שנה כבר הייתה אלופת הונגריה. כשהחלו הרדיפות אחר יהודי הונגריה נישאה בנישואים פיקטיביים לספורטאי הונגרי, ובהמשך, בזכות מסמכים מזויפים, הצליחה לשרוד בזהות שאולה. אביה ובני משפחה נוספים נספו באושוויץ, אחותה ואמה ניצלו בזכות חסיד אומות העולם ראול ולנברג.

בתום מלחמת העולם השנייה חידשה קלטי את אימוניה, ושנה אחר כך כבר זכתה באליפות הונגריה בתרגיל על מקבילים מדורגים – ומאז במשך עשור הייתה אלופת הונגריה בהתעמלות. באולימפיאדת לונדון ב־1948 נפצעה, אבל לא ויתרה והמשיכה להתאמן כדי להגיע בכושר לאולימפיאדת הלסינקי ב־1952. שם, בגיל 31, זכתה בארבע מדליות אולימפיות (זהב, כסף ושתיים ארד). באולימפיאדת מלבורן 1956, בגיל 35, זיכתה את הונגריה בארבע מדליות זהב ובשתי מדליות כסף.

בגיל 96, לפני כארבע שנים, עזבה קלטי את ישראל וחזרה להונגריה – זאת אחרי שבנה הבכור עזב את ישראל לאוסטרליה ואילו בנה הצעיר רפאל, מעצב אופנה שחילק את זמנו בין ישראל לבירות אופנה שונות, עבר להתגורר בבודפשט. "אבא שלנו נפטר ב־2006, כשאמא הייתה בת 86", מספר רפאל. "היא הייתה עדיין מאוד פעילה וגם נסעה עם המשלחת ההונגרית לחגוג 50 שנות אולימפיאדה. אבל בשנים האחרונות הרגשתי שהיא בודדה ומדוכאת והחלטתי להביא אותה אליי ולדאוג לה מקרוב. זה היה הדבר הכי חכם שעשיתי בחיי".

מרגע שחזרה להונגריה, הפכה קלטי לכוכבת. אמצעי התקשורת רדפו אחריה ואנשים הרעיפו עליה הערצה. לפני כשנתיים החליטה ממשלת הונגריה להעניק תמלוגים חודשיים לספורטאים הגדולים על פי מספר המדליות האולימפיות שבהן זיכו את המדינה. "אמא הביאה עשר מדליות, ולפי זה היא מקבלת סכומים מכובדים ביותר", משתף רפאל.

לאגנס חשוב מאוד הטיפול בגוף, "בריאות הגוף במקום הראשון, למרות היותה מאמנת בתחום הישגי. היא לא סתם קרעה אותנו, היא דאגה גם לבריאות העתידית שלנו. ומלכתחילה היא לא אימנה מי שזה לא מתאים לה. למשל, מי שהברכיים שלה לא בקו ישר ואימונים מאומצים מדי עלולים לגרום לה בעיות יציבה בעתיד".

היום היא כבר לא מתעמלת באופן קבוע, אבל בהחלט נשארה גמישה ועושה תרגיל מתיחה ושפגט

אי אפשר לא לשאול אותה כאישה לאישה מה הסוד לאריכות חיים? וזה מה שהיא פרסמה: 

"שינה טובה, תזונה נכונה, הימנעות מאלכוהול ומעישון – אף שעישנתי שנה אחת – חריצות והתמדה, פעילות ספורטיבית ושמירה על כושר כדי לא להתנוון גופנית ונפשית, ונקודת מבט חיובית על החיים. אבל בראש ובראשונה, צריך מזל להיוולד למשפחה עם גנטיקה טובה. בשנה שעברה נפגשנו עם גניאולוגית שעשתה לנו עץ חיים, ומצאה שכבר במאה שעברה היו במשפחתנו אנשים בני מאה. ונוסף על כל זה, הסוד הגדול הוא לאהוב את החיים".

שתפו את הפוסט:

פוסטים קשורים